reklama
 
 

Lada, VAZ, Žiguli. Auto našich otců letos nahradí nové

17. 5. 2011 14:53
Nástupce stále nejprodávanějšího automobilu v Rusku si prohlédl i premiér Putin

Není úplně obvyklé, aby výrobce sám ukončil produkci svého nejprodávanějšího modelu. V případě vozu VAZ 2107 se tak ale nejspíše stane. Je to z prostého důvodu - v podstatě stále ten samý vůz s drobnějšími modernizacemi největší ruská automobilka Avtovaz vyrábí již desítky let a chce ho nahradit modernějším typem.

Model Granta se již představil světu a dokonce se v něm projel ruský premiér Putin. Aby firma získala výrobní kapacitu, musí model 2107 (sedan) a 2105 (kombi) opustit montážní haly.

Rodičem je Fiat

Historie tohoto vozu se začala psát vlastně již v roce 1966, kdy Fiat 124 získal titul evropského auta roku. Rusové se rozhodli koupit licenci a vystavěli pro jeho výrobu úplně nový závod. Vyrostl ve městě Stavropol, které kvůli tomu přejmenovali po jistém italském komunistickém hrdinovi na Togliatti.

Auta, která odtud začala vyjíždět, byla původně pro ruský trh označována jako Žiguli (název místního pohoří), pro export pak nesly jméno Lada.

Fiat 124 byl přece jen pro ruské podmínky trošku upraven (musela být kvůli horším ruským cestám zesílena karosérie, kotoučové brzdy vzadu vystřídaly bubnové a tak dále).

Typové označení bylo VAZ 2101 v případě sedanu a 2102 v případě kombi. Výroba běžela 13 let a zákazníci koupili zhruba 3 miliony těchto vozů. Dovážel se pochopitelně i do spřáteleného Československa.

Objem motoru se zvyšoval z původních 1200 cm3

Původně byla pod kapotou benzinová dvanáctistovka s výkonem 60 koní, v roce 1974 byl zdvihový objem válců zvětšen na 1294, díky čemuž v zahraničí získal vůz označení Lada 1300.

VAZ 2103  je stále vlastně původní typ 2101, v podstatě jen s upravenou vizáží a silnějším motorem. Na některých zahraničních trzích byl nazýván Lada 1500. VAZ 2106 byl pak nástupcem tohoto vozu, s nímž se od roku 1976 až do roku 1984 vyráběl souběžně. Ten už měl pod kapotou dokonce šestnáctistovku.

VAZ 2103 se dodával do Československa i v úpravě pro Veřejnou bezpečnost. Byl tedy lakován v typické žluto-bílé kombinaci s písmeny VB na dveřích.

Od předcházejícího typu 2101 ho bylo možno rozlišit podle dvou dvojic světlometů na přídi. Na přední masce se ocitla typická chromovaná mříž a chrom byl i na ozdobných lištách na bocích auta.

V interiéru se jako znak luxusu ocitla imitace dřeva na palubní desce. Sedačky již byly opatřeny opěrkami hlavy a na zadních sedačkách byla dokonce uprostřed sklopná loketní opěrka.

I nejmodernější typy jsou třicet let staré

Typy VAZ 2104, 2105 a 2107 vznikly všechny už před třiceti lety. Přesto se stále vyrábějí. 2105 jako levný typ, 2107 jako luxusnější verze sedanu a 2104 jako kombi.

Typ 2105 může nést i název Lada Nova. Z výrobních linek začal sjíždět v roce 1980.

Zvětšily se přední obdélníkové reflektory a byla do nich zabudována směrová světla. Nové jsou i kliky dveří či zpětná zrcátka. 

Stále ale jde o stejnou koncepci s motorem vpředu a pohonem zadní tuhé nápravy.

Řada 2107 je nejluxusnější v dosavadní historii výroby tohoto vozu. Zvnějšku se na přední kapotě ocitla výduť, která umožnila instalaci výraznější obdélníkové masky chladiče. Na světlometech se ocitly stěrače a nárazníky jsou masivnější.

Uvnitř se upravila palubní deska a opěrky hlavy na sedačkách byly integrovány do opěradel. U tohoto typu výrobce krátce experimentoval i s dieselovým motorem, ale zájem o něj nebyl.

Granta už získá i klimatizaci 

Posledním zmiňovaným typem je kombi 2104. Opět jde jen o zmodernizované první kombi 2102.  Zájem o něj postupně uvadal, a tak se přestalo dělat v domovské továrně v Togliatti a dnes se dělá jen v pobočném závodě v Iževsku.

Lada Granta, která by měla automobilového dědečka nahradit, by na tom měla být podstatně lépe v oblasti aktivní i pasivní bezpečnosti a také výbavy.

Avtovaz plánuje tři úrovně výbavy (Standard, Norma, Lux) a tři výkonové verze benzinové šestnáctistovky od Renaultu. Oproti motoru z 2107 mají mít minimálně o litr menší spotřebu.

Už verze standard by měla do výbavy dostat airbag řidiče a světla pro denní svícení. Motor 1,6 8V má výkon 59 kW.

Norma  má mít lakované nárazníky, výškově nastavitelný volant s posilovačem, palubní počítač, centrální zamykání a elektrické stahování oken. Motor dosahuje 66 kW.

A konečně Lux získá motor se 72 kW.  Ve výbavě jsou litá kola, ABS, klimatizace, vyhřívaná zrcátka a přední sedadla.

autor: Radek Pecák | 17. 5. 2011 14:53

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama