Konečně elektromobil v nejpraktičtější možné karoserii. Test Peugeotu e-Traveller

Konečně elektromobil v nejpraktičtější možné karoserii. Test Peugeotu e-Traveller
Podobně jako technicky identické modely Citroënu a Opelu se auta od svých spalovacích sourozenců liší jen drobnými detaily.
Elektrický Traveller je v Česku dostupný ve dvou délkách. My testovali kratší Standard, který má necelých pět metrů. Nízká linie střechy má pomáhat v podzemních garážích, auto má jen 1,9 metru na výšku.
V porovnání se současnými, čistě osobními Peugeoty je palubní deska Travelleru o poznání usedlejší, pomáhá to ale ergonomii.
Ručičkové budíky jsou přehledné. Místo teploty chladicí kapaliny zobrazuje levý menší ukazatel odběr energie kvůli topení/chlazení interiéru.
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
23. 7. 2021 6:02
Stávající nabídka elektromobilů na trhu nadále nepokrývá všechny segmenty. Elektrické kombi nabízí snad jen britsko-čínské MG a to se neprodává v Česku. Podobně jako zájemci o kombíky na tom donedávna byli ti, kdo by chtěli velké rodinné elektroauto. Na výběr měli pouze Mercedes EQV, pak ale přišel koncern Stellantis se svými středními dodávkami do zásuvky.

Jednu z nich, Peugeot e-Traveller, jsme si vzali na test. Stejné hodnocení ale můžete aplikovat i na Citroën Ë-Spacetourer a Opel Zafira-e Life, protože stejně jako ve spalovacích verzích se tahle tři auta liší jen světly, nárazníky a logy na volantu.

Traveller je u nás dostupný ve dvou délkách. Testovaný Standard má asi pět metrů, delší Long 5,3 metru.
Traveller je u nás dostupný ve dvou délkách. Testovaný Standard má asi pět metrů, delší Long 5,3 metru. | Foto: Martin Přibyl

A když už jsme u těch odlišností, elektrovarianty vypadají skoro stejně jako jejich dieseloví sourozenci. Peugeot nese jen dvoubarevného lvíčka, má zaslepenou jednu z mřížek chladiče a na levém předním blatníku je dobíjecí konektor. Autu dokonce zůstalo víčko od nádrže, ale to je zalepené. Naftu do něj skutečně nenatankujete.

Stejná pohádka je to uvnitř. I elektroverze nabízí stejně prostorný interiér, v našem případě s osmi místy k sezení. Sedadla ve druhé a třetí řadě jdou posouvat, sklápět, a když si namasírujete svaly, tak je pro maximální možný přepravní prostor vymontujete. Stejně jako u konkurence se totiž člověk musí smířit s tím, že po sklopení se opěradla nesrovnají s podlahou.

Kufr testované verze se standardní délkou pojme za třetí řadou sedadel papírově úctyhodných 603 litrů, je však také hodně vysoký a velice krátký. Větší náklad tak snadno prohraje souboj s gravitací a člověk si musí pomoci minimálně sklopením zadních opěradel.

Peugeot naštěstí myslí i na ty, kteří by raději velký kufr a osm míst nepotřebují, auto se dá za stejnou cenu objednat i v pětimístném uspořádání. Doprostřed lze místo třímístné lavice pořídit dvě samostatné a otočné sedačky za dvacet tisíc.

Interiér je usedlý ale ergonomicky pojatý. Vlastní tlačítka má i ovládání head-up displeje.
Interiér je usedlý ale ergonomicky pojatý. Vlastní tlačítka má i ovládání head-up displeje. | Foto: Martin Přibyl

K praktickému interiéru patří i usedlá a přehledná palubní deska, kde má většina funkcí své vlastní tlačítko. Platí to i o nastavení head-up displeje. Změnily se tu budíky, místo otáčkoměru je ukazatel využití energie a místo teploty motoru řidič vidí, kolik elektřiny aktuálně "žerou" topení a klimatizace. Místo páky převodovky tu pak je jednoduchý páčkový volič pro přepnutí mezi zpátečkou a jízdou vpřed.

Elektrický Traveller je jednoduše dalším příkladem elektropolitiky bývalého PSA, podle níž mají verze do zásuvky působit stejně jako ty spalovací. To platí i o nenuceném účinku rekuperace po uvolnění plynu a nemožnosti auto přepnout do "jednopedálového" režimu. V případě Travelleru mají navíc obě verze i podobnou užitečnou hmotnost lehce pod jednou tunou a tomu odpovídající tužší odpružení.

Liší se hlavně tím, co je uvnitř. Pod kapotou je místo naftového dvoulitru elektromotor o výkonu 100 kW a pod podlahou baterie s celkovou kapacitou 50 nebo 75 kWh. Pohonné ústrojí vychází z elektrického Peugeotu e-208, osobní dodávka má jen kratší převod, aby "jela".

Sedadla jsou ve dvou zadních řadách dělená v poměru 2:1 a posuvná v kolejnicích..
Sedadla jsou ve dvou zadních řadách dělená v poměru 2:1 a posuvná v kolejnicích.. | Foto: Martin Přibyl

Se 100kW elektromotorem ale e-Traveller není žádná Tesla, maximální výkon je navíc dostupný jen v dynamickém módu, který je ideální pro předjíždění. V normálním módu je dostupných jen 80 kW a v rychlostech okolo 100 km/h již elektrický Peugeot působí poměrně vlažně. Pro maximální úsporu energie je tu ještě ekomód, kde je k dispozici jen 60 kW a omezí se v něm i výkon nepřesvědčivé klimatizace.

Zásadní otázkou je pochopitelně dojezd. My jsme testovali variantu s menší baterií, která má využitelnou kapacitu asi 45 kWh. Umírněné tempo po okreskách znamenalo v létě spotřebu 22,9 kWh / 100 km, což odpovídá cca 196 km tichého dojezdu.

Na dálnici (maximální rychlost je 130 km/h, s ohledem na dojezd je lepší jet spíše stodvacítkou) spotřeba kvůli neaerodynamické karoserii Travelleru citelně vzrostla, takže celkový průměr skončil na 25 kilowatthodinách a průměrném dojezdu asi 180 km.

Těžko odhadnout, kolik Traveller ujede v zimě, autu chybí nejspíše kvůli nedostatku místa v přídi tepelné čerpadlo, které by zajišťovalo efektivnější topení.

Papírově je sice kufr za třetí řadou sedadel velký, ale praktičnost omezuje jeho orientace na výšku.
Papírově je sice kufr za třetí řadou sedadel velký, ale praktičnost omezuje jeho orientace na výšku. | Foto: Martin Přibyl

Omezený dojezd částečně vyřeší větší baterie. Za jejích celkových 75 kWh se ale připlácí takřka 200 000 korun.

Peugeot si naštěstí umí pomoci rychlým dobíjením. Pro domácí použití je k dispozici 11kW AC dobíječka a na veřejných rychlostanicích auto zvládne i 100 kW, takže 50kWh verze je z nuly na 80 procentech baterie za půl hodiny a kvůli nízké kapacitě akumulátorů rychlost dobíjení zásadním způsobem neomezují ani pomalejší 50kW stanice, kterých je v Česku většina.

Stálost výkonu by mělo zajistit chlazení baterie, která je napojená na klimatizační systém kabiny.

Nový e-Traveller ukazuje, že nová generace elektrododávek se výrazným způsobem posunula jak v dojezdu, tak v rychlosti dobíjení. Vždyť když jsme před dvěma lety testovali elektrický "plechový" Mercedes eVito, bylo rádo za to, že ujelo 120 km na jedno nabití, a ještě navíc se dalo připojit jen k pomalému AC wallboxu.

Tím vším se logicky rozšiřuje okruh zákazníků, pro které by takové auto dávalo smysl. I verze s menší baterkou by mohla uspokojit taxikáře, který celý den pendluje třeba mezi letištěm a hotely v centru Prahy. Pokud by potřeboval nabíjet, tak by mu nejspíš stačilo jedno krátké "cucnutí" u McDonald’s na Divoké Šárce.

Peugeot e-Traveller 50 kWh Allure

Motor: synchronní elektromotor s permanentními magnety
Celkový výkon: 100 kW
Točivý moment: 260 Nm
Nejvyšší rychlost: 130 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 13,1 s
Kapacita baterie: využitelná 45,0 kWh, celková 50,0 kWh
Dojezd: až 230 km (dle WLTP)
Objem zavazadlového prostoru: 603 l (za sedadly ve třetí řadě)
Cena: od 1 488 300 Kč s DPH

Jenže je tu také cena, ta je sice o poznání nižší než u takřka dvoumilionového Mercedesu EQV, ale stále výrazně vyšší než u konvenčního nafťáku. Elektroverze s menší baterií a standardní délkou karoserie vyjde v testované luxusní variantě Allure na 1 488 300 korun s daní, dvoulitrový diesel o výkonu 132 kW s automatem v Travelleru však stojí o 230 000 korun méně a - ruku na srdce - se 70litrovou nádrží je o poznání univerzálnějším autem, které lépe zastane rodinnou službu.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 7 hodinami

Bayern i v oslabení zvládl bundesligový zápas ve Fürthu a vyhrál 3:1

Fotbalisté Bayernu Mnichov porazili v předehrávce 6. kola německé ligy Fürth 3:1, přestože proti nováčkovi hráli takřka celý druhý poločas v oslabení. Po úvodní remíze vyhráli v sezoně páté utkání za sebou a vedou neúplnou tabulku o tři body před Wolfsburgem, který má sobotní zápas k dobru.

Skóre otevřel v 10. minutě Thomas Müller, po půlhodině hry zvýšil na 2:0 Joshua Kimmich. Tři minuty po začátku druhého poločasu ale dostal za ostrý faul červenou kartu Benjamin Pavard a bavorský tým se v deseti na výhru ještě hodně nadřel. Ve vyhrocené atmosféře dostal žlutou kartu v 64. minutě i trenér Bayernu Julian Nagelsmann.

Uklidnění úřadujícím šampionům přinesl v 68. minutě vlastní gól Sebastiana Griesbecka, po němž Bayern vedl už o tři branky. V závěru už jen zkorigoval stav přesnou hlavičkou Cedric Itten.

Aktualizováno před 7 hodinami

Brabec vnímá po debatě o Turówě posun, příští týden se sejde s polským ministrem

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) vnímá po pátečním jednání expertních týmů významný posun v některých bodech ohledně polského hnědouhelného dolu Turów. Příští týden, pravděpodobně v pondělí, bude jednat s polským protějškem Michalem Kurtykou, později opět zasednou i odborné týmy.  Polský prezident Duda ke sporu řekl v televizi, že se Polsko nemůže připravit o 7 procent energetického trhu a že vybízí k dialogu.

Podle Česka důl Turów u česko-polské hranice mimo jiné ohrožuje zásoby pitné vody v českých obcích. Soudní dvůr Evropské unie v pondělí uvalil na Polsko pokutu půl milionu eur denně (asi 12,7 mil. Kč) za neuposlechnutí předchozího soudního příkazu k přerušení těžby v dole.

Unijní soud už v květnu vydal na základě české žaloby předběžné rozhodnutí o zastavení těžby v dole. Polská vláda reagovala oznámením, že důl zavřít nehodlá, a stejné stanovisko zaujal také generální ředitel společnosti PGE, vlastníka dolu. Náhlé zastavení těžby by podle Polska ohrozilo energetickou bezpečnost země a tisíce pracovních míst. Soud následně vyměřil Polsku zmíněnou pokutu.

Polský ministr spravedlnosti Zbigniew Ziobro v pátek podle agentury PAP řekl, že Soudní dvůr Evropské unie neměl v dané etapě sporu o důl Turów právo uložit Polsku pokutu. Spor o Turów před unijním soudem ještě nedospěl k verdiktu. 

Brabec nechtěl být ohledně možné dohody konkrétní. "Dokud není domluveno všechno, není domluveno nic. Nicméně bylo několik bodů, které byly významně sporné celou dobu. Dnes po jednání vnímám posun v některých a uvidíme. Nechci konkretizovat," řekl v pátek. "Jsem rád, že se i po dnešním jednání přiblížil kompromis, který snad bude přijatelný pro obě strany, který snad budou umět schválit obě vlády," doplnil liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Zdroj: ČTK
Další zprávy