Konec dieselů se u Volva zatím nekoná. Velké SUV XC90 je nově naftovým hybridem

Konec dieselů se u Volva zatím nekoná. Velké SUV XC90 je nově naftovým hybridem
Auto je na trhu od roku 2015 a vloni prodělalo lehkou modernizaci.
Designové změny jsou velice decentní a najít je budou mít problémy i fanoušci značky.
Na škodu to ale není, protože XC90 vypadá i po pěti letech v akci velice dobře.
Vyvážené proporce doplňují i atraktivní tenké svislé zadní svítilny.
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
25. 1. 2020 6:17
Volvo bylo jednou z prvních automobilek, které mimo jiné v důsledku aféry Dieselgate prohlásily, že skončí s naftovými motory. Vypustilo je u sedanu S60, který je dostupný jen s benzinovými motory, případně jako zážehový plug-in hybrid. U dalších modelů ale dostaly diesely nedávnou novou životní energii: mild-hybridní technologii. Vyzkoušeli jsme ji v modernizovaném SUV XC90.

Se zákazníky se ale Švédové rozhodli hrát zvláštní hru. Nové mild-hybridy (v budoucnu se podle nich stanou naprostým standardem) nabízejí pro benzinové i naftové motory a v obou případech danou verzi označují písmenem B. U testovaného modelu XC90 tak jsou k dispozici hned dvě verze shodně označené B5: jedna kombinuje pomocný elektromotor se 184kW benzinem, druhá se 173kW dieselem.

Faceliftu navzdory vypadá XC90 stále stejně. Stále stejně mu to ale také sluší.
Faceliftu navzdory vypadá XC90 stále stejně. Stále stejně mu to ale také sluší. | Foto: Martin Přibyl

Co do auta natankovat? Kromě jadrného zvuku naftového čtyřválcového dvoulitru a otáčkoměru se to pozná podle označení na vnitřní straně víčka nádrže. Tahle XC90 B5 tankuje B7, což znamená černou pistoli s tlustým koncem, tedy naftu.

Mildhybridní technika v podání Volva odpovídá třeba té u Hyundaie. Velké SUV dokáže rekuperovat energii při brzdění, uloží ji do malé baterie a 10kW elektromotůrek ve funkci integrovaného startér generátoru pak může spalovacímu motoru svým 40 Nm točivého momentu pomoci v nízkých otáčkách, kdy se turba přeplňovaného motoru nedokážou jen tak dostat na plný plnicí tlak a sama o sobě nemohou nabídnout maximální výkon.

Technika také urychluje opětovné nastartování motoru při stání na světlech a může pohánět nejrůznější příslušenství. Volvo si od ní slibuje až 15% úsporu paliva, aniž by řidič vlastně cokoli poznal. V praxi se s mildhybridní XC90 jezdí stejně jako s jakýmkoli spalovacím autem.

Díky elektrické pomoci rozjezd se čtyřválcem pocitově není o mnoho pomalejší než se šestiválci, které jsou mezi velkými SUV kategorie XC90 (BMW X5, Audi Q7, Mercedes GLE atd.) normou. Díky elektrické pomoci se dvojitě přeplňovaný čtyřválec ochotně zvedá z nízkých otáček. Dynamika je dostatečná a již mezi 1500 a dvěma tisíci otáček motor hezky táhne. Však má také sám o sobě solidních 480 Nm točivého momentu.

Písmenem B jsou u Volva označovány všechny mild-hybridy, ať už tankují benzin nebo naftu.
Písmenem B jsou u Volva označovány všechny mild-hybridy, ať už tankují benzin nebo naftu. | Foto: Martin Přibyl

Elektrický doping pochopitelně nedokáže zamaskovat hrubší zvuk dvoulitru. Tam, kde šestiválce německé konkurence jen temně hučí, Volvo ostře nýtuje. Spotřeba je pak ve své podstatě na úrovni větších pohonných jednotek, s XC90 jsme v průměru jezdili za 9,5 litru na sto kilometrů, což v praxi odpovídá třílitrovému (a silnějšímu) Audi Q7 50 TDI.

Hodnota to je ve své podstatě přijatelná, ale jasně se ukazuje, že od velkého, více než dvoutunového, SUV nelze čekat zázraky. Ať ho pohání vidlicový šestiválec, nebo downsizovaný dvoulitr. Apetit auta prostě určuje jeho hmotnost a vysoký odpor vzduchu. S rostoucí rychlostí a zátěží je naopak menší motor často žíznivější. XC90 B5 je toho důkazem, s německým dálničním tempem spotřeba citelně roste.

Od rychlé jízdy vás ale rychle odradí i vyšší aerodynamický hluk na dálnici a také celkové naladění auta, které nenutí spěchat. Škoda, že naše XC90 dorazila k testu na klasickém ocelovém podvozku.

Kompromisní nastavení tlumičů se projevuje na ostřejších reakcích na nerovnosti a vyšších náklonech v zatáčkách. Doporučujeme připlatit 62 800 korun za vzduchový podvozek s adaptivními tlumiči, auto by s ním mělo lépe tlumit a být jistější.

Interiér Volv patří dnes v prémiovém segmentu k tomu nejlepšímu. Na veliký dotykový displej se dá zvyknout.
Interiér Volv patří dnes v prémiovém segmentu k tomu nejlepšímu. Na veliký dotykový displej se dá zvyknout. | Foto: Martin Přibyl

Pak spíše vyniknou švédské kvality nedávno lehce modernizovaného Volva. Hezky zpracovaný a příjemný interiér, v němž je radost sedět. XC90 potěší i svou vnitřní prostorností a technickou výbavou, líbí se nám rychlá adaptivní dálková světla i funkční navigace. Na chuť po krátkém zvykání přijdete i dotykovému displeji, který reaguje rychle a řidiči přehledně vždy servíruje ty nejdůležitější informace. Milovníky hudby potěší třeba vestavěná aplikace Spotify.

Novinkou, kterou kromě drobných designových změn facelift přinesl, je šestimístné uspořádání s dvojicí samostatných sedadel v druhé řadě. Testovaný vůz ho měl a spíše bychom doporučili konvenční pěti-, nebo sedmimístnou variantu.

Proč? Samostatná sedadla uprostřed jsou poměrně úzká a chybí jim loketní opěrky. Řada lidí bude trpět neodbytným pocitem, že z nich lze snadno spadnout.

Výhoda snadnějšího přístupu na sedadla ve třetí řadě je značně diskutabilní. Po sklopení míst úplně vzadu navíc nelze pořádně oddělit velký kufr od prostoru pro cestující, protože mezi dvěma samostatnými sedadly zeje veliká proluka.

Šestimístné uspořádání je diskutabilní inovací, nám moc po chuti nebylo.
Šestimístné uspořádání je diskutabilní inovací, nám moc po chuti nebylo. | Foto: Martin Přibyl

Podobných nedostatků se naštěstí lze zbavit tím, že si auto správně nakonfigurujete. Zájemce o vrcholné Volvo může těšit to, že modernizace udržela při životě naftový motor, který je jednoduše stále nejlepším možným pohonným ústrojím pro podobně velká SUV. Je výrazně úspornější než benzin a na rozdíl od plug-in hybridu vyhoví i těm, kteří auto nemohou pravidelně nabíjet.

Zbytek XC90 je pak solidní velké rodinné auto, které se drží toho, co od Volva čekáte. Není nejsportovnější ani nejpohodlnější, ale je pohledné, praktické, prostorné a bezpečné.

Ve standardní výbavě je až na monitorování slepého úhlu ve spojení s ochranou proti nárazu zezadu (rozumných 16 700 korun navíc) každý myslitelný asistenční systém. To včetně nouzového brzdění, které by mělo samo zastavit před losem, nebo adaptivního tempomatu. Za ten se přitom u německé konkurence připlácí.

Volvo je v tomto svébytné. Jeho asistenční systémy nechrání, ale i vychovávají. Samočinné držení v jízdním pruhu se vypne v rychlostech vyšších, než je 130 km/h, a ve vyšších rychlostech přestanou fungovat i adaptivní dálková světla. Abyste asistenty využili naplno, musíte se držet v mantinelech daných zákonem. Německá konkurence taková omezení nemá.

Volvo XC90 B5 AWD Inscription (6 míst)

Motor: naftový 4válec, 1969 cm3 + e-motor
Výkon: 173 kW při 4000 ot./min + 10 kW
Točivý moment: 480 Nm při 1740 ot./min + 40 Nm
Nejvyšší rychlost: 220 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,6 s
Kombinovaná spotřeba: 5,8 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 692 l (za druhou řadou sedadel) 
Cena: od 1 860 000 Kč

Vadí to? Vlastně by nemělo a zákazníci to potvrzují. Volva se prodávají dobře, a tak se ani modernizovaná XC90 cenou nepodbízí. Vyjde na podobné peníze jako zbrusu nový Mercedes-Benz GLE se základním naftovým čtyřválcem, je ale stále o něco výhodnější než BMW X5 a Audi Q7. Nadále však platí to, že ho ocení především ti, jimž německá SUV z nějakého důvodu nesedí.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Atlético si poradilo se San Sebastianem a kráčí za titulem

Atlético Madrid v 35. kole španělské ligy porazilo San Sebastián 2:1 a už jen dvě utkání ho dělí od triumfu ve španělské lize. O branky Atlética se postarali Yannick Carrasco a Angel Correa, za Real Sociedad snížil Igor Zubeldia. 

Svěřenci Diega Simeoneho nyní vedou tabulku La ligy o čtyři body před Barcelonou, třetí Real Madrid ztrácí bodů pět, ale má zápas k dobru. Ve zbývajících dvou utkáních narazí Atleti na Osasunu a Valladolid.

Pokud Atlético oba zápasy vyhraje stane se mistrem po šesti letech a celkově pojedenácté v historii. 

Španělská fotbalová liga - 36. kolo:

FC Sevilla - Valencie 1:0 (66. Nasjrí), Huesca - Bilbao 1:0 (61. Sandro Ramírez), Vigo - Getafe 1:0 (24. Nolito), Atlético Madrid - San Sebastian 2:1 (16. Carrasco, 28. Á. Correa - 83. Zubeldia).

Tabulka:

1. Atlético Madrid 36 24 8 4 63:23 80
2. FC Barcelona 36 23 7 6 83:36 76
3. Real Madrid 35 22 9 4 60:26 75
4. FC Sevilla 36 23 5 8 52:29 74
5. San Sebastian 36 15 11 10 54:37 56
6. Betis Sevilla 35 15 9 11 45:47 54
7. Villarreal 35 13 13 9 53:42 52
8. Vigo 36 13 11 12 51:53 50
9. Bilbao 36 11 13 12 46:39 46
10. Granada 35 13 6 16 44:57 45
11. Pamplona 36 11 11 14 36:45 44
12. Cádiz 36 11 10 15 33:53 43
13. Levante 36 9 13 14 43:53 40
14. Valencie 36 9 12 15 46:52 39
15. Alavés 36 8 11 17 32:54 35
16. Getafe 36 8 10 18 26:42 34
17. Huesca 36 7 12 17 34:52 33
18. Valladolid 35 5 16 14 32:49 31
19. Elche 36 6 12 18 29:54 30
20. Eibar 35 6 11 18 27:46 29
Aktualizováno před 4 hodinami

Izraelská armáda znásobí údery na Pásmo Gazy, USA vyšlou na Blízký východ diplomata

Izraelský bezpečnostní kabinet rozhodl na večerním zasedání, že armáda znásobí údery na Pásmo Gazy. Zaměří se na symboly tamního vládního hnutí Hamás. Podle televize Kanál 12 se zřejmě armáda zaměří na symboly Hamásu, které Pásmu Gazy vládne. Jedním z těchto cílů by mohla být podle televize budova ministerstva financí.

Izrael tvrdí, že se zaměřuje hlavně na vůdce obou skupin, ve středu ohlásil, že zabil šest členů vedení Hamásu. Izraelská armáda podle svého vyjádření zabila celkem 30 radikálů bojujících proti Izraeli. Hamás ve večerní zprávě upřesňující počet obětí v Pásmu Gazy oznámil, že o život tam přišlo 65 lidí, mezi nimiž je 16 dětí a pět žen. Izrael má sedm mrtvých včetně vojáka a dvou dětí.

Spojené státy vyšlou na Blízký východ vysoce postaveného diplomata ve snaze utišit eskalující násilí mezi Izraelem a Palestinci. Podle médií to oznámil ministr zahraničí USA Antony Blinken, který zároveň označil za "trýznivé" záběry, jež v posledních dnech přichází z regionu. Americký ministr obrany Lloyd Austin podle vyjádření Pentagonu hovořil se svým izraelským protějškem a potvrdil mu, že USA Izrael nadále jednoznačně podporují.

"Obrázky, které k nám přes noc dorazily, jsou trýznivé. A ztráta jediného civilního života je tragédií. Požádal jsem zástupce náměstka ministra zahraničí Hadyho Amra, aby ihned odjel do regionu a setkal se s Izraelci a Palestinci (…) a jménem mým a prezidenta Joea Bidena na ně naléhal, aby zmírnili násilnosti," řekl Blinken.

Zdroj: ČTK
Další zprávy