Rozdíl 30 let. Jaká auta se v Československu prodávala v roce 1989 a kolik stála?

Petr Korbel
29. 7. 2019 6:03
Pokud jste si před třiceti lety chtěli koupit automobil za československé koruny, museli jste zamířit do sítě mladoboleslavské Škody nebo Mototechny, a téměř tři čtvrtiny prodaných nových aut byly Škodovky. Sestavili jsme přehled, co se tehdy ještě dalo koupit.

Moskvič Aleko a jiné plány

V roce 1987 měl brněnskou výstavní premiéru pětidveřový Moskvič 2141 Aleko (vlevo). Československé sdělovací prostředky pak atraktivnímu moskviči s pohonem předních kol věnovaly značnou pozornost, proběhla homologace a v roce 1989 už bylo vše připravené. Jen ta auta dorazila do Mototechny až v roce 1990, kdy jich prodala čtyři tisíce.

Na strojírenském veletrhu v roce 1987 se představil také ukrajinský třídveřový model ZAZ Tavrija (vpravo). Ten se ale u nás začal prodávat až v roce 1992, kdy už šlo o soukromou iniciativu.

Roku 1985 byl ukončen dovoz východoněmeckých dvoudobých automobilů, protože škodily životnímu prostředí. O tři roky později však v Eisenachu zahájili výrobu Wartburgu 1,3 se čtyřtaktem vyráběným v licenci Volkswagenu. Započala jednání o výměnném obchodu (nové Wartburgy za vozy Škoda Favorit), dokonce už byly připravené české prospekty, obě strany se však nemohly shodnout na "směnném kurzu". Problém vyřešil pád berlínské zdi, po kterém bylo jasné, že dny Wartburgu jsou sečteny.

 

Právě se děje

Další zprávy