Potomek auta, které pomohlo vyhrát druhou světovou válku. Test Jeepu Wrangler

Potomek auta, které pomohlo vyhrát druhou světovou válku. Test Jeepu Wrangler
Jeep Wrangler je na trhu už ve čtvrté generaci, první se představila v roce 1986.
Ponechal si typická kulatá světla a masku s příčnými lamelami, které připomínají původní Willys.
Interiér ale srovnal krok s moderními auty.
Prodloužená verze Unlimited pohodlně pojme pětičlennou posádku.
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
8. 5. 2019 6:06
Jeep Willys MB se stal nejen v Česku symbolem osvobození spojeneckou armádou. Na tradičních Slavnostech svobody v Plzni se v konvoji vždy objeví zelené teréňáky s bílou pěticípou hvězdou, dodnes jde o jeden z nejvýznamnějších strojů v historii automobilismu obecně. Označení "džíp" se pak dlouho využívalo jako lidový popis celé kategorie aut do terénu. Při příležitosti oslav konce druhé světové války jsme se projeli s jeho potomkem, Jeepem Wrangler.

Dostat 11 dní na návrh auta, 49 dní na představení prototypu a začít ho vyrábět za 75 dní, to zní jako ten nejnaivnější nápad nemožný realizace. A přesto právě tak začal příběh Jeepu Willys. Přitom Willys-Overland první návrh auta nedodal - požádal americkou armádu o více času, nebylo mu ale vyhověno.

Odkud se vzal název Jeep?

Jak přesně vznikl název Jeep, není zcela jisté. Poprvé ho tak pojmenoval na veřejnosti Irving Hausmann, testovací řidič Willysu, když se v roce 1941 auto představovalo novinářům. O autě referoval před novinářkou Katherine Hillerovou z deníku Washington Daily News, a tak se Jeep rozšířil. 
Jeepy označovali američtí vojáci stroje využívané k průzkumným misím.
Objevily se ale i spekulace, že snad mělo jít o zkomoleninu zkratky GP, pod kterou si armádní zakázku vedl Ford (G jako Government, P označení auta s rozvorem 80 palců). Prý to ale mohlo být i po komiksové postavičce Eugene the Jeep z příběhů o Pepkovi námořníkovi.

Prototyp ale představila dnes už téměř zapomenutá firma Bantam, která se však nenacházela v dobré finanční kondici. Z pohledu dneška se nakonec armáda zachovala ne zrovna morálně, jenže tehdy, v létě roku 1940, kdy bylo potřeba vybavit vojska schopným terénním autem, nebyl čas ztrácet čas.

A tak prototyp Bantamu jménem Blitz Buggy ukázala Willysu a Fordu a požádala je, aby na jeho základě postavily vlastní návrhy. Výroba se rozběhla u všech tří značek, vznikly Willys MA, Ford GP a Bantam BRC-40. Auta dostali nejen Američané, ale také Rudá armáda i další spojenci.

Rok poté se vše zjednodušilo a ze tří aut se stalo jedno, Willys MB, armáda totiž potřebovala svůj válečný stroj maximálně standardizovat. Celkem se dodávka Sovětům vyšplhala asi na 50 tisíc Jeepů v průběhu války, část aut byla montovaná z dílů přímo v továrně GAZ. Celkově za války bylo vyrobeno asi 650 tisíc Jeepů.

Nový Jeep Wrangler se vzhledem stále hlásí ke svému prapředkovi, Jeepu Willys MB.
Nový Jeep Wrangler se vzhledem stále hlásí ke svému prapředkovi, Jeepu Willys MB. | Foto: Archiv Dana Běhala

Willys dokázal odolávat sněhu a ruské zimě (i když údajně kvůli nekvalitnímu palivu v Rusku se obvykle po 15 tisících kilometrů zadřel). Na lafetě vozíval kulomet, občas za sebou tahal vozík Jeep (ten nadále vyráběla firma Bantam Company) anebo fungoval jako štábní vozidla. Využívala ho i československá armáda v tehdejším Sovětském svazu.

Zajímavé je, že svislá maska s žebrováním a kulatá světla utopená v přídi jsou designový prvek od Fordu. Kdyby tedy nebylo Fordu, ani současné Jeepy by nevypadaly tak jako dnes.

Tedy ani jako současný Wrangler, potomek slavného válečného teréňáku. Vloni přišel na trh ve čtvrté generaci, poprvé se Wrangler představil v roce 1986 a rázem se stal oblíbeným off-roadem nejen v USA, ale i v Evropě. Ačkoli většina terénních aut se svých schopností pomalu vzdává, Wrangler vyměknout nechce.

Stále má karoserii s rámovou konstrukcí, tuhé nápravy, redukci a možnost volit mezi třídveřovou a pětidveřovou variantou. Rubicon je ještě ultimativnějším strojem do terénu, testovaný prodloužený model Unlimited Sahara je jakýmsi kompromisem mezi běžným autem a schopným off-roadem. Celkově Wrangler uvnitř velmi zcivilněl, kožené příplatkové čalounění, 8,4palcová obrazovka a mnoho moderních detailů působí luxusně.

Naftový čtyřválec o objemu 2,2 litru je také výrazně kultivovanější, než byla jednotka o objemu 2,8 litru v minulé generaci. V nabídce je ještě benzinový dvoulitr. Ti, kteří mají rádi pravověrné off-roady, mohou nad civilnější technikou spolu s osmistupňovým automatem ohrnovat nos, ale pravdou je, že teď se dá s Wranglerem skutečně jezdit pohodlně a nenuceně každý den, jízda po dálnici není žádné utrpení a uvnitř se posádka cítí komfortně.

Interiér se v kvalitě zpracování i výběrem materiálů posunul o světelné roky vpřed.
Interiér se v kvalitě zpracování i výběrem materiálů posunul o světelné roky vpřed. | Foto: Eva Srpová

Zkoušeli jsme ho v běžném, středně náročném terénu, kde pohon všech kol a dvoustupňová redukce fungují naprosto bezchybně. Rozhodně se nezdá, že by se vzdal svých výjimečných schopností, limitem tak byly pouze pneumatiky, na které se brzy začalo nabalovat bahno. Díky vynikající světlosti 242 mm a skvělým nájezdovým úhlům patří mezi nejlepší terénní auta na současném trhu.

Jeep Wrangler Unlimited 2.2 CRD

Motor: 2143 cm3, turbodiesel
Výkon: 147 kW při 3500 ot./min.
Točivý moment: 4500 Nm při 2000 ot./min.
Převodovka: 8st. automatická
Zrychlení: 9,6 s
Nejvyšší rychlost: 180 km/h
Hmotnost: 2119 - 2596 kg
Spotřeba: 7,9 l/100 km
Cena: 1 454 900 Kč (verze Sahara)

Jen v nárazových testech vloni příliš neexceloval, navzdory tomu, že působí na silnici jako tank, v testech Euro NCAP získal jen jednu hvězdičku. Boční náraz zvládl velmi dobře, ale ve standardní výbavě nemá tolik bezpečnostních asistentů jako běžná konkurence.

Kdo však chce Wrangler právě pro jeho výjimečné schopnosti, kterými převyšuje běžná SUV s pohonem všech kol, nedostatky v podobě horšího komfortu, hlučnosti a omezené nabídky nejmodernějších bezpečnostních asistentů přehlédne.

Ač je modernější, pořád má v sobě geny prapředka, auta, které bude navždy spojeno s válečným tažením proti nacistům. Na kultovní válečný stroj tak navazuje i současný Wrangler. Mnohem civilnější než dřív, ale stále schopný dojet mnohem dál než kterákoli současná čtyřkolka na trhu. A navíc se vzhledem stále ke svému předchůdci hrdě hlásí. Na silnici si ho tak s ničím nesplete ani automobilový analfabet.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 29 minutami

Slovenské ekonomice hrozí kvůli nákladům na elektřinu kolaps, řekl premiér Heger

Slovenské ekonomice hrozí kvůli prudce rostoucím nákladům na elektřinu kolaps, řekl britskému ekonomickému listu Financial Times (FT) slovenský premiér Eduard Heger. Obrovský nárůst cen po ruské invazi na Ukrajinu by podle něj mohl slovenskou ekonomiku zlikvidovat, pokud Bratislava nezíská z Bruselu podporu v řádu miliard eur.

Heger podle FT zároveň varoval, že pokud by se jeho země pomoci z Evropské unie nedočkala, byl by nucen přistoupit k zestátnění dodávek energií v zemi. Ekonomický deník jeho slova označil za dosud nejostřejší vyjádření představitele unijní země k dopadům globální energetické krize.

Hegerovo varování zdůrazňuje obrovské důsledky snahy Moskvy omezit dodávky plynu do Evropy v reakci na sankce Evropské unie zavedené proti Rusku za jeho invazi na Ukrajinu. Ty letos v létě výrazně přispěly k tomu, že cena elektřina v Evropě vystoupila na rekordní hodnoty.

před 44 minutami

Celá Kuba zůstala po úderu hurikánu Ian bez proudu. Florida se připravuje na evakuaci

Poté, co se Kubou přehnal hurikán Ian, zkolabovala na ostrově elektrická síť a celá země zůstala bez proudu. S odvoláním na úřady o tom informovaly agentury Reuters a AP. Živel udeřil v úterý na západní část Kuby jako hurikán třetí kategorie z pěti, úřady kvůli němu nechaly evakuovat na 50 tisíc lidí. 

Nejprve proud vypadl na západě Kuby, ale následně se zhroutila celá rozvodná síť, píše AP. Státní energetická společnost nyní pracuje na obnově dodávek elektřiny pro 11 milionů obyvatel země.

Živel zdevastoval provincii Pinar del Río, v níž se pěstuje velká část kubánského tabáku, poznamenala AP. Zpustošil přitom jednu z nejdůležitějších tabákových farem. Bouře způsobila záplavy, poškodila domy a vracela stromy. Podle stanice BBC má živel jednu oběť. 

Hurikán nyní míří k americké Floridě, kde úřady vyzvaly k evakuaci 2,5 milionu obyvatel. Očekává se, že by nad teplými vodami Mexického zálivu mohl nabrat na síle až na čtvrtou kategorii a během dne by měl podle předpovědí udeřit na západní pobřeží.

Zdroj: ČTK
Další zprávy