Dostat se do automobilu nepředstavuje pro zloděje problém. Pokročilá technika jim to i ulehčuje. „Vyhlédnuté vozidlo je odemčeno buď stržením či vytržením zámku, nebo v případě bezklíčového mechanizmu pomocí elektronického zařízení, které prodlouží signál karty náležící k vozidlu,“ popisuje Alexander Zajíc z Krajského ředitelství policie Středočeského kraje, která se tímto druhem kriminality dlouhodobě zabývá.
Jakmile je zloděj v autě, musí ještě překonat jeho elektronické zabezpečení. To se podle Zajíce provádí buď přeprogramováním řídicí jednotky, čímž se vyřadí imobilizér, nebo se celá řídicí jednotka rovnou vymění za jinou, která je předprogramovaná přímo ke krádežím. Samozřejmě záleží na značce i modelu auta.
Kdo čeká, že zloděj s ukradeným autem ihned odjede co nejdál, je na omylu. Stává se to, ale je to spíše výjimka. Velkou část ukradených aut zloději odvezou jen o pár kilometrů dál. „Po odcizení je vozidlo odstaveno na jeden až dva dny, někdy i na týden. Pachatelé se tím snaží eliminovat riziko, že je monitorováno vyhledávacím zařízením,“ vysvětluje Alexander Zajíc.
Základním prvkem pokrádežových systémů, kterých se zloději obávají, je malý vysílač v automobilu napojený na privátní radiovou síť, který se do automobilu instaluje tak, aby nebylo snadné jej najít a vyjmout, i když s tím může mít zloděj bohaté zkušenosti.
„Taková jednotka je běžnými prostředky neodrušitelná. Pokud majitel nahlásí krádež, okamžitě vyráží zásahový tým ve spolupráci s policií,“ popisuje fungování systému Petr Rybníček z firmy Sherlog, která se tomuto systému zabezpečení vozidel věnuje.
„Úspěšnost systému při vyhledávání odcizených vozů je přes 98 procent, ukradený automobil se majiteli vrátí většinou do dvou hodin,“ dodává Petr Rybníček. A na to čeká i zloděj, který po určité lhůtě odveze vůz koncovému odběrateli popřípadě na místo, kde je rozebrán na náhradní díly.
Takovým způsobem skončí 70 až 80 procent ukradených vozů. Menší část je pak na padělané doklady v Česku zlegalizována. Jedná se většinou o doklady automobilů z dovozu nebo z tzv. totálky neboli neopravitelně havarovaného vozu.
Automobily, které se kradou na náhradní díly, mají u nás hlavně značku Škoda. Ve statistikách vedou modely Octavia a Fabia, z dovozových značek se zloději nejvíce věnují fordům a renaultům. Očekává se, že se do hledáčku zlodějů postupně dostanou i aktuálně velmi prodávané vozy korejských značek Hyundai a Kia.
Část kradených automobilů, které se nerozeberou na náhradní díly, opustí území České republiky. Velký podíl na těchto případech mají podle policisty Zajíce zahraniční organizované kriminální skupiny, které operují na uzemí České republiky.
Jsou tvořené například Poláky, Litevci nebo Ukrajinci. Tyto skupiny odcizená vozidla ihned po krádeži odvážejí za hranice. Většinou se jedná o automobily kradené na zakázku. Převažují značky Land Rover, BMW, Audi či Mercedes, ale zájem je také o nové Škody Superb s vyšší výbavou.
Dva takové Superby s pořizovací cenou okolo osmi set tisíc korun byly ukradeny svým majitelům například letos v červenci. „Ve spolupráci s českou policií a Interpolem se ještě týž den podařilo oba vozy i s pachateli dohledat. Jeden byl zadržen u francouzského města Orleans, druhý dojel do maďarského Szegedu,“ chlubí se úspěšnou akcí Petr Rybníček.