Česko je největší "pračka" na kradená auta v Evropě. Od příštího roku to bude mít mafie těžší

Vojtěch Blažek Lukáš Prchal Vojtěch Blažek, Lukáš Prchal
14. 11. 2016 5:30
Přestože u nás počet odcizených aut dlouhodobě klesá, stala se z Česka za poslední roky největší "pračka" kradených vozů v celé Evropě. Je tady totiž velmi snadné proměnit ukradené auto v "čisté". A dobře organizované mezinárodní skupiny se to naučily využívat. Od příštího roku se to však má razantně změnit. Česko se po letech konečně zapojí do celoevropského systému Eucaris, díky němuž si budou moci úředníci na radnicích ověřit původ auta. Na silnicích se nyní pohybují desítky tisíc aut s pochybnou historií.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Radek Pecák

Praha – V Česku se ztrácí stále méně aut – každý rok počet odcizených vozidel klesne zhruba o tisícovku. Jenže druhá část téhle zprávy není tak pozitivní: Česko se během posledních let stalo největší "pračkou" kradených vozů v celé Evropě. Je tady totiž velmi jednoduché ukradené auto proměnit v čisté. A dobře organizované mezinárodní skupiny se to naučily využívat.

To se má už brzy razantně změnit: v prvních měsících nového roku se Česko konečně zapojí do celoevropského systému Eucaris, díky němuž si budou moci úředníci na radnicích ověřit původ auta. Dnes to není možné, a právě proto podle odhadů jezdí po českých silnicích desítky tisíc aut s pochybnou historií. Další tisíce si tady zloději zaregistrují a pak vyvážejí kupcům na východ.

"Případů legalizace by nebylo tolik, kdyby systém fungoval už dřív," souhlasí Miloš Veselý, který se autokriminalitou zabývá na policejním ředitelství Jihomoravského kraje.

Jedno auto má dvojčata po celé Evropě

Díky Eucarisu budou mít úředníci, kteří nová vozidla registrují, téměř okamžitě možnost ověřit nejen minulost vozidla, jeho vlastníka či provozovatele, ale i to, zda po vozu nepátrají policisté v některé evropské zemi. Přijdou na to zadáním takzvaného VIN kódu, jedinečného čísla přiděleného každému automobilu výrobcem.

Buď se zjistí, že si zloději VIN kód v padělaných dokladech, které přinesli na úřad, vymysleli a žádné takové auto po Evropě jezdit nemá. Anebo že kód zloději "opsali" z jiného existujícího vozu. Pak půjde, jak říkají policisté, o takzvané dvojče. Detektivové vědí, že na jeden kód může dnes v Evropě jezdit i víc aut.

Úředníci na úřadech budou moci při podezření, že s autem není vše v pořádku, okamžitě zasáhnout a zavolat policii, která auto hned zabaví pro další šetření.  

K používání Eucarisu se Česko zavázalo už roce 2008 a vstoupit do něj mělo o tři roky později, k čemuž však kvůli různým průtahům nedošlo. "Stát se vlastně svou nečinností podílí na legalizaci výnosu z trestné činnosti," říká expolicista Jaroslav Pelc, který na bývalém Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu vedl odbor autokriminality.

Snadné zlegalizování auta? Důvodů je více

Přes Eucaris, který začne v prvních měsících příštího roku fungovat, si mezi sebou různé registry vozidel vyměňují informace. "Dovolí mi okamžitou lustraci vozidla v registru jiného členského státu," říká Jana Horáková z ministerstva vnitra, která má zavedení nového systému na starost.

Důvodů, proč je v Česku tak jednoduché přeměnit kradené auto na čisté, je více. Klíčovým momentem byl rok 2001, kdy registrace vozidel přešly z ministerstva vnitra pod ministerstvo dopravy.

"Na přihlašování aut se nabírali nezkušení lidé bez školení, prověření a prostředků. Ministerstvu dopravy jsme tvrdili, že v registru máme velké procento kradených vozidel – řádově jsme to odhadovali na desetitisíce a registrovaných bylo čtyři a půl milionu vozidel," vzpomíná Pelc.

V té době dokázaly organizované skupiny přihlásit auto třeba na napůl shořelé doklady, na papíry, kde se střídal anglický jazyk s německým, nebo i na doklady s kulatým razítkem se švábem.

Úředníci na radnicích navíc dodnes při registraci auto ani nevidí. Dalším problémem je, že na stanicích technické kontroly se sice kontrolují VIN kódy aut, ale pouze ty, které jsou vidět, a navíc se nepátrá po původu vozidla. Což je rozdíl například oproti našim sousedům. "Slovensko zavedlo kontrolu originality, takže mají malá STK, která kontrolují původ auta – čímž klesly krádeže aut o 80 %," vysvětluje Pelc.

Zpětná kontrola aut

Po zavedení Eucarisu se pravděpodobně objeví řada případů aut s pochybnou minulostí, na což se přijde i zpětně. Majitelé nyní ani nemusí vědět, že jezdí kradeným vozidlem, a po zavedení nového systému mohou o svá auta rychle přijít.

Mezinárodní organizované skupiny však na to budou velmi rychle reagovat. "Už tady mají takové zázemí a vybavení, že když tohle podchytíme, tak to začnou dělat jinak," odhaduje Pelc.

Ministerstvo vnitra si od zavedení nového systému však slibuje hodně. "Velmi urychlí práci kriminalistů. Jsem ráda, že se to po těch letech podařilo dovést ke zdárnému konci," říká Horáková z vnitra a dodává, že je důležité, že systémem ztížíme legalizaci kradených vozidel.

"Pokud nám sem ale někdo bude přivážet auta ze země mimo EU, tak to nepůjde. Tam je to nastavené jinak," uzavřela.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 1 hodinou

Na dálnici D5 za Prahou ve směru na Plzeň byla nehoda, dálnice je znovu průjezdná

Dálnici D5 za Prahou ve směru na Plzeň uzavřela dnes časně ráno téměř na dvě hodiny nehoda osobního vozidla a dodávky. Řidič osobního vozidla utrpěl těžká zranění, záchranáři ho převezli do nemocnice. Zhruba v 6:45 se dálnice otevřela v plném rozsahu

Zdroj: ČTK
Další zprávy