Jan Matoušek
4. 8. 2022 6:02
Letos uplynulo už dvacet let od chvíle, kdy Porsche poprvé představilo SUV Cayenne. Auto, které výrazně ovlivnilo celou třídu sportovně-užitkových vozidel a pomohlo zachránit německého výrobce od bankrotu. Dnes jsou SUV nejpopulárnější kategorií aut nejen v Evropě a nabízí je téměř každý - včetně Lamborghini a brzy i Ferrari. Spolu s Cayennem jsme vybrali 10 dalších důležitých SUV historie.
Nissan Juke
Stejně jako se BMW X5 nebo později Porsche Cayenne povedlo transformovat svět velkých prémiových SUV a Nissanu Qashqai pro změnu třídu kompaktních SUV, změnil, či rovnou spoluzaložit Nissan Juke třídu malých SUV. Ta dnes patří mezi ty nejprodávanější, na jejím počátku pak stály právě Juke, ale třeba také první Renault Captur nebo Peugeot 2008. Japonský zástupce se v sériové podobě ukázal už na jaře 2010, jeho francouzští rivalové až o tři roky později.
Hlavní výhodou Juke byl od začátku výroby jeho vzhled. Ten spadá přesně do kategorie, že ho buď milujete, nebo nenávidíte, ale mezi tím není vůbec nic. I díky němu se nakonec první generace udržela na trhu devět let a prodalo se jí na 1,5 milionu kusů. Druhé vydání vozu z výrazného vzhledu trochu ubralo a přišlo o pohon všech kol, přidalo ale pro změnu modernější techniku včetně hybridního pohonu. První Juke každopádně zůstane zapsaný zlatým písmem v historii SUV i Nissanu jako značky. Jako zajímavost pak může sloužit fakt, že v Číně se nabízela i prémiová varianta vozu pod značkou Infiniti a se jménem ESQ. Za zmínku pak také stojí sériová sportovní verze Nismo i koncepční téměř supersportovní varianta Juke R s technikou Nissanu GT-R.