Už žádné zkoušení hloubky vzorku pomocí mince či speciálních měřidel. Technici pneumatikářské firmy Goodyear vymysleli způsob, jak řidičům napovědět, že má zimní pneumatika sjetý vzorek na méně než čtyři milimetry, a tudíž ji již není možné používat jako zimní.
Mezi lamelami, kterých je po běhounu zcela nového zimního pláště Goodyear UltraGrip 9 rozmístěno 2400 v 83 typech, je totiž na několika místech vytlačena sněhová vločka. Dokud je viditelná, lze pneumatiku bez rizika pokuty používat ve stanoveném časovém období i na zasněžené či namrzlé vozovce. Pokud tento symbol zmizí, je vhodné tuto pneumatiku, vyráběnou zatím v rozměrech pro malé a střední osobní vozy, vyměnit.
Redaktor online deníku Aktuálně.cz se s tímto vylepšením osobně seznámil během návštěvy vývojového střediska tohoto pneumatikářského gigantu ve městě Colmar Breg v Lucembursku. Zde se pracuje na pneumatikách určených zejména pro klimatická pásma střední a severní Evropy.
Experti zabývající se výzkumem a vývojem například prozradili, že vývoj tohoto konkrétního typu trval dva roky.
"Čas dva až tři roky je právě ta správná doba k tomu, aby se daly dohromady všechny potřebné části výzkumu a vývoje," vysvětluje šéf vývojového centra Xavier Fraipont. Při přípravě nového produktu se berou v potaz například i rady specialisty na výzkum sněhu a ledu, kterého v Lucembursku také zaměstnávají.
Přilili i trochu oleje
Nakonec vznikla pneumatika, která svoji předchůdkyni překonává zejména v oblasti brzdění na sněhu.
Goodyear pochopitelně tají hlavní důvody, v čem je tajemství zlepšení. Prozradil ovšem, že mezi 17 komponenty, z nichž je tvořena směs pro výrobu nové pneumatiky, je také rostlinný olej. Díky němu pneumatika v zimním počasí lépe přilne ke studené vozovce a má lepší výkon na sněhu i ledu. Tuto přísadu firma dříve nepoužívala.
Ověřování vlastností nového pláště byl časově náročný proces. Goodyear uvádí, že bylo vyrobeno zhruba 3000 prototypů v 70 specifikacích, bylo otestováno 14 dezénových kombinací a proběhlo 9 srovnávacích testů s konkurenčními výrobky. Testuje se za polárním kruhem a například i na Novém Zélandu. Důležité je ověřovat jízdní vlastnosti na čerstvém prašanu, ale i na mokrém či zledovatělém sněhu.
Testují i piloti F1
Novináři se během prezentace mohli seznámit i s rolí testovacích jezdců, kteří ověřují výsledky vědců z laboratoří. Jsou mezi nimi i špičkoví automobiloví závodníci, někteří dokonce se zkušenostmi z Formule 1. "Například zde na polygonu máme k dispozici různé druhy povrchů vozovky, skleněnou desku, pod níž jsou ultrarychlé kamery zaznamenávající otisk pneumatiky, a také úsek s mikrofony, které měří hlučnost při jízdě s vypnutým motorem," vypočítával řidič, který se představil jako Francois. Kromě toho se řidiči snaží zjistit limity nové pneumatiky závodním stylem jízdy na uzavřené trati.
Pneumatika Goodyear Ultragrip je ve výrobě již od roku 1971 a patří k nejvyhledávanějším na trhu. Začala se vyrábět již v roce 1971. První typ se ještě příliš nelišil od těch, které jsou určeny pro jízdu terénních vozů v blátě. Od té doby se jich v osmi předcházejících generacích prodalo už 60 milionů kusů.
Goodyear je jedním z nevětších světových výrobců pneumatik. V celkem 51 závodech, které jsou rozmístěny ve 22 zemích světa, zaměstnává 69 000 lidí. Kromě inovačního centra v Lucembursku má ještě další v americkém Akronu ve státě Ohio.