Fiatu je 120 let. Přehled jeho 13 nejdůležitějších vozů, které motorizovaly Česko

Petr Korbel
16. 6. 2019 7:06
V červenci 1899 založili severoitalští podnikatelé společnost FIAT (neboli "Fabriku italskou na automobily v Turíně"). Jejich hlavním představitelem byl Giovanni Agnelli, jehož potomci dosud drží ve skupině Fiat Chrysler Automobiles hlavní majetkový podíl. Fiaty sehrály důležitou roli v motorizaci Československa. Za první republiky probíhala v továrně Walter jejich licenční výroba. V dobách socialismu tu Fiat patřil k nejrozšířenějším západním značkám. Zároveň stál u zrodu několika licenčních aut dovážených do Československa z východoevropských zemí. Připomeňme si vozy italské automobilky, které byly pro Čechy a Slováky důležité.
Foto: Výrobci

1966: Fiat 124

Vůz nižší střední třídy se pyšnil titulem Evropské auto roku. Licenční výroba se rozeběhla ve Španělsku a v Turecku, montáž z dovážených dílů probíhala v Bulharsku (Pirin-Fiat), Jihoafrické republice a v řadě latinskoamerických i asijských zemí. Od původního modelu bylo odvozeno několik modifikací, z nichž pro Čechy je nejdůležitější VAZ-2101 Žiguli či Lada. Ruský vůz z roku 1970 doznal proti originálu řady změn. Měl nový motor, který šlo roztočit klikou, zesílenou karoserii, robustnější úchyty zavěšení předních kol i zadní nápravy, odolnější spojku a výkonnější topení. Původní dynamo nahradil alternátor. Naproti tomu zadní brzdy byly jen bubnové, protože modernější kotoučové by se v bahnitém prostředí zanášely. "Žigulíky" se začaly dovážet v roce 1971. Z technického hlediska vyhovovaly potřebám i vkusu zdejších zákazníků a byly v Československu nejprodávanějšími zahraničními automobily. V 80. letech však jejich import prudce poklesl a staly se nedostatkovým zbožím.

 

Právě se děje

Další zprávy