Fiatu je 120 let. Přehled jeho 13 nejdůležitějších vozů, které motorizovaly Česko

Petr Korbel
16. 6. 2019 7:06
V červenci 1899 založili severoitalští podnikatelé společnost FIAT (neboli "Fabriku italskou na automobily v Turíně"). Jejich hlavním představitelem byl Giovanni Agnelli, jehož potomci dosud drží ve skupině Fiat Chrysler Automobiles hlavní majetkový podíl. Fiaty sehrály důležitou roli v motorizaci Československa. Za první republiky probíhala v továrně Walter jejich licenční výroba. V dobách socialismu tu Fiat patřil k nejrozšířenějším západním značkám. Zároveň stál u zrodu několika licenčních aut dovážených do Československa z východoevropských zemí. Připomeňme si vozy italské automobilky, které byly pro Čechy a Slováky důležité.
Foto: Výrobci

2007: Fiat 500

Fiat je značkou, jež historicky získala nejvíce titulů Evropské auto roku. Celkem jich bylo devět; prosadily se například modely Tipo, Punto, Bravo/Brava a Panda. Naposledy se to povedlo minivozu Fiat 500, který se vyrábí v Polsku, ale stalo se tak už v roce 2008. Od té doby se značka Fiat nikdy neumístila ani na druhém či třetím místě. A v Evropě se, na rozdíl od latinskoamerických států, začala vytrácet. Varovný příklad někdejší přední evropské automobilky tak ukazuje, jak snadno lze usnout na vavřínech a poztrácet kdysi skálopevné pozice na domácím trhu. Nepomůže pak ani levná výroba například v Turecku, kde vzniká model nižší střední třídy Tipo.

 

Právě se děje

Další zprávy