Petr Korbel
16. 6. 2019 7:06
V červenci 1899 založili severoitalští podnikatelé společnost FIAT (neboli "Fabriku italskou na automobily v Turíně"). Jejich hlavním představitelem byl Giovanni Agnelli, jehož potomci dosud drží ve skupině Fiat Chrysler Automobiles hlavní majetkový podíl. Fiaty sehrály důležitou roli v motorizaci Československa. Za první republiky probíhala v továrně Walter jejich licenční výroba. V dobách socialismu tu Fiat patřil k nejrozšířenějším západním značkám. Zároveň stál u zrodu několika licenčních aut dovážených do Československa z východoevropských zemí. Připomeňme si vozy italské automobilky, které byly pro Čechy a Slováky důležité.
1957: Fiat Nuova 500
"Pětistovka" se vzduchem chlazeným dvouválcem vzadu se stala symbolem italského hospodářského zázraku 50. let. Byl to vůz, na který mohl v Itálii při troše skromnosti našetřit téměř každý, kdo měl nějakou solidní práci. Navíc si jej často kupovali i zámožní, protože projel každou uličkou a dalo se s ním snadno parkovat. Od roku 1960 se vyráběl také v praktické verzi Giardiniera, která byla společně s kombíky značky VW důvodem, proč se i u nás ustavičně vracela myšlenka, že by v případě škodovek šlo vyvinout kombi s motorem vzadu. Základní model Fiat 500 se v našich prodejnách krátce objevil počátkem 70. let. Tehdejší verze už ovšem neměla původní "sebevražedné" dveře, které se otevíraly proti směru jízdy.