I když například Nissanů Leaf se jen v britské továrně japonské automobilky vyrobilo již padesát tisíc kusů, dosud tyto sloužily jen jako dopravní prostředek.
Teď by se první stovce majitelů tohoto vozidla (a rovněž elektrické dodávky Nissan e-NV 200) mohla část investice vložené do jeho pořízení pozvolna začít vracet.
Nissan a nadnárodní energetická společnost Enel totiž uvádějí v praxi pilotní projekt systému vozidel v síti (vehicle-to-grid – V2G).
Díky instalaci a připojení 100 jednotek V2G do veřejné elektrické sítě Spojeného království budou moci vlastníci vozů prodávat uloženou energii z baterií jejich vozidel zpět do elektrické sítě.
V Británii jde o první projekt tohoto druhu, již v lednu bylo 40 jednotek V2G instalováno v Dánsku.
"Inteligentní řízení spotřeby energie je jednou z největších výzev, kterým bude celý svět v budoucnu čelit. Tento významný pilotní projekt ve Spojeném království má zásadní význam pro posouzení proveditelnosti koncepce využívání rozmanitých zdrojů energie k napájení elektrické sítě," uvedl při prezentaci projektu v londýnských docích předseda představenstva společnosti Nissan v Evropě Paul Willcox.
Podle současných odhadů by do roku 2050 by mohlo být na silnicích dvakrát tolik automobilů než dnes, tedy celkem 2,4 miliardy, z nichž značná část budou elektromobily. Podle jednoho z propočtů by na světě za čtyři roky mohlo jezdit až 700 tisíc elektromobilů, které ovšem budou potřebovat pro svůj provoz dodatečných zhruba 500 MW energie. Současně ale po určitý čas mohou sloužit také jako zdroje elektřiny.
"Pokud by se všech současných 18 000 elektromobilů Nissan ve Spojeném království připojilo do energetické sítě, mohly by generovat energii odpovídající elektrárně o výkonu 180 MW. Jestliže by v budoucnu došlo k tak velkému rozšíření, že by všechny vozy na britských silnicích byly na elektrický pohon, technologie vehicle-to-grid by dokázala vytvořit virtuální elektrárnu o výkonu až 370 GW. Taková energetická kapacita by dokázala zásobovat elektřinou tři státy o velikosti Spojeného království, Německa a Francie," uvádí zpráva Nissanu.
Nabíjecí stanice systému V2G dovolují majitelům elektromobilů Nissan připojit se k síti a nabíjet, když je nízká poptávka a levnější tarify. Následně lze energii uskladněnou v baterii vozidla využívat v domácnosti a v zaměstnání, když jsou tarify vyšší, případně i dodávat energii zpět do sítě a generovat vlastníkovi elektromobilu další příjem. Čerpání levnější energie a prodávání dražší energie by mohlo vlastníkům elektromobilů zapojených do těchto sítí v horizontu deseti let vydělat 6000 liber, což je v přepočtu přes 206 000 korun.
"Samozřejmě budou mít lidé možnost si určit, kdy potřebují mít svůj elektromobil nabitý, a tudíž připravený k jízdě, a kdy je naopak možné energii z baterií vysávat," dodává mluvčí českého zastoupení značky Nissan Petr Kolář.
Další možnost chytrých toků elektrické energie nabízí domácí zásobník elektřiny - zařízení xStorage, které společně vyvinul Nissan s firmou Eaton. Domácí baterie, do které je opět možno ukládat například levnější noční elektřinu, případě energii vyrobenou ve střešních solárních panelech a podobně, má kapacitu 4,2 kWh. Prodávat se začne od září. V ceně 4000 eur je zahrnuta také instalace.
Baterie funguje na obdobném principu jako konkurenční výrobek Powerwall Tesly. V každém zařízení xStorage se ukrývají články, které předtím sloužily v nyní již vyřazených elektromobilech Nissan Leaf. Z jednoho Leafu lze vytvořit čtyři zařízení xStorage.