1. Od teď každý rok nové Volvo
EX90 je zcela nová vlajková loď švédské automobilky. Stojí nad dosavadním oblíbencem XC90, jde o první od základu vyvinutý plně elektrický model, XC40 Recharge totiž vychází ze spalovací verze. Každý následující rok Volvo představí nové elektrické auto a v roce 2030 chce v Evropě prodávat pouze elektromobily.
2. Plnohodnotné sedmimístné SUV
Měří na délku přes pět metrů a uveze sedm pasažérů, Volvo přitom slibuje, že třetí řada není jen pro děti, ale pohodlně si sednou i lidé se 170 cm výšky. Kufr má 655 litrů v sedmimístném a 310 litrů v pětimístném provedení, pod přední kapotou je takzvaný frunk s volnými 34 litry na nabíjecí kabely.
3. Vidí i v naprosté tmě
Vůbec poprvé má Volvo nad čelním sklem LiDAR, zjednodušeně řečeno skener využívající laserové paprsky odražené od snímaných objektů. "LiDAR dokáže zareagovat sedmkrát rychleji než člověk. Volvo vidí v úplné tmě na 250 metrů před sebe a umí detekovat například prasklou pneumatiku na 120 metrů, jsou to tedy vaše druhé oči, má přehled o tom, co vy sami ještě nejste schopni vidět," říká Martin Mazari, produktový manažer a školitel v českém zastoupení automobilky.
4. Volvo bude (časem) řídit samo
Volvo by mělo časem umět jezdit samo, tedy alespoň částečně. Právě díky technologii LiDAR od firmy Luminar, která se má dostat i do dalších nových modelů Volva, bude možné v budoucnosti aktivovat funkce autonomní jízdy úrovně 3, kdy by řidič přenechal řízení na dálnici přímo autu. O zpracování všech informací ze senzorů a radarů se stará supervýkonný počítač a o vizualizaci technologie využívané v 3D počítačových hrách.
5. Nezapomněl jsi tu dítě?
Uvnitř vozu se instalovaly kamery a senzory, které zpracovávají informace na základě algoritmů a jsou schopny rozpoznat a změřit řidičovu koncentraci. Upozorní ho, pokud je nesoustředěný a umí do něj "šťouchnout", pokud hrozí riziko kolize. Současně také umí varovat a zabránit zamknutí vozu, pokud by z něj chtěl řidič odejít a zapomněl, že má na zadních sedadlech spící dítě či zvířecího mazlíčka. Použít bude možné i funkci, kdy ve voze zůstane klimatizace zapnutá, aby se například ponechaný pes horkem nepřehřál. Takovou funkci ostatně nabízí například Tesla.
6. Mrkající kostičky
Nové Volvo zaujme už vzhledem. S žádným jiným modelem si ho splést nelze, má typické světlomety ve tvaru Thorova kladiva, ty jsou ale nově osazeny LED s 1,3 milionu pixelů a umí při odemknutí nebo zamknutí vozu zamrkat. Při návrhu modelu se především zohledňovala aerodynamika, kola dostala aerodynamické kryty a karoserie zapuštěné kliky.
7. Obří monitor a Google aplikace
V kabině nelze přehlédnout 15palcovou na výšku postavenou obrazovku, která je klíčem k celému multimediálnímu systému auta s integrovanými službami a aplikacemi od Googlu. "Je to počítač na kolech, a jsme pyšní na to, že jsme při vývoji EX90 spolupracovali se všemi velkými technologickými giganty, tedy Googlem, Applem a dalšími," vypočítával při premiéře auta šéf značky Jim Rowan. EX90 je standardně připojené k 5G síti. V ladně tenkých opěrkách jsou zabudované reproduktory, aby Volvo ohromilo posádku i při poslechu hudby.
8. Recyklace jako hlavní téma
Využívá 15 procent recyklované oceli, čtvrtina použitého hliníku je také recyklovaného původu a využití tu našlo také 48 kilogramů recyklovaných plastů. Koberečky jsou vyrobené z vyřazených rybářských sítí. Použité dřevo na palubní desce, které je mimochodem prosvětlené, podle zástupců značky pochází z ekologicky udržitelného zemědělství. Interiér se chlubí nepoužitím pravé zvířecí kůže.
9. Nabídka verzí
Volvo slibuje, že sedmimístné elektrické SUV dokáže ujet na jedno nabití až 600 kilometrů a umí se z 10 procent kapacity nabít na 80 procent za 30 minut. Přesně 111kilowattový akumulátor využívá 400voltovou palubní síť a umí se nabíjet rychlostí až 250 kW. Zmíněný dojezd ale platí pro slabší výkonovou variantu s 300 kW, která ale dorazí do prodeje později, jako první se nabídne výkonnější dvoumotorová varianta s pohonem všech kol s celkovým výkonem 380 kW a 910 Nm. Jde o první Volvo, které nabídne technologii obousměrného nabíjení, kdy je možné nabitý elektromobil využít také jako záložní zdroj energie.
10. Z USA i z Číny
Volvo EX90 se bude vyrábět ve dvou závodech současně, v americkém Charlestonu už od příštího roku a později v čínském závodě Chengdu. Vozy do Evropy se budou dovážet z USA, z Číny pak do celé Asie, Jižní Afriky a také Turecka. Automobilka chce, aby se oba závody už od příštího roku mohly pyšnit titulem "klimaticky neutrální závod". "Jsme už teď připraveni tak, že pro svícení, topení i výrobu samotnou se v továrnách využívá energie z obnovitelných zdrojů," dodává Mazari.
11. Cena a konkurence
Prodej vozu je naplánovaný až na konec příštího roku. České zastoupení Volva zveřejnilo zatím oficiálně neschválené ceny, nejprve bude k dispozici vybavenější varianta Ultra launch edition, kdy slabší 300kW varianta by měla stát 2 669 900 korun a výkonnější Twin Performance bude o 130 tisíc korun dražší. "Už nyní máme na novinku pozitivní ohlasy, ozvalo se už 70 zákazníků, že stojí o předprodej," říká Mazari. Za nejbližší konkurenty sama značka považuje BMW iX, Teslu Model X, čerstvě představené Audi Q8 e-tron a Mercedes-Benz EQS SUV.