Kdyby při nákupu elektromobilu hrál důležitou roli poměr ceny a roztomilosti, ID. Buzz by za sebou nechal relativně početný peloton konkurence. Ale ani poměr ceny a vnitřního prostoru pro něj nedopadá vůbec špatně, třeba kufr se základním objemem 1121 litrů je dokonce o fous větší, než má Citroën ë-Berlingo v prodloužené verzi. Ten se prodává za podobnou cenu, ačkoliv má podstatně menší baterii, a tím i dojezd.
ID. Buzz je navíc z trochu jiného těsta, než běžné dodávky přestavěné na osobní verze bývají. Ačkoliv jej s legendární T1 z konce 40. let minulého století ve skutečnosti vůbec nic nepojí, atmosféru původního busíku vystihla jeho moderní interpretace dokonale. Včetně pocitu, že řidič sedí nad předním kolem a za čelním sklem auto končí, ačkoliv je sedadlo od přídě vzdálené mnohem dál, aby posádku mohla chránit dostatečně mohutná deformační zóna.
Volkswagen v autě zúročil dlouholeté zkušenosti s obytnými přestavbami. Interiér tak nabízí prvky, které nejsou zcela obvyklé, a ještě zpravidla šetří místo, třeba jako držáky nápojů složené ve schránce v dolní části přístrojové desky. Nebo bytelné plato v kufru, které spolu se sklopenými opěradly zadních sedadel tvoří základ lůžkové úpravy. Stačí už jen karimatka a spacák, aby tu pohodlně přenocovali dva lidé.
ID. Buzz je ve skutečnosti o něco kompaktnější než jeho benzinový protějšek Multivan, najít ve městě příhodné místo k parkování však při délce 4,7 metru i tak není vždy jednoduché. Je tu totiž také bezmála dvoumetrová šířka karoserie (bez zrcátek), která pro změnu omezuje výběr míst při stání kolmo k chodníku. S výškou 193 centimetrů to může být rovněž o nervy ve starších podzemních garážích, kde je přípustná hranice 1,9 metru.
Ke cti automobilce však slouží, že s obestavěným prostorem neplýtvá. Vnější rozměry vozu se uvnitř beze zbytku přetaví ve vzdušný interiér s rovnou podlahou, kam se pohodlně vejde pět lidí. A k tomu ještě nemusí přemýšlet, co před cestou na dovolenou nechají doma.
Týdenní spotřeba uprostřed horkého léta dosáhla hranice 18 kWh, což je o něco níž, než udává výrobce. S plnou baterií se tedy dá ujet přes 400 kilometrů, přičemž doplnění energie na rychlonabíječkách netrvá věčnost - při temperované baterii se dobíjecí výkon pohybuje po dlouhou dobu nad 100 kW. O poznání pomalejší je pak nabíjení střídavým proudem, tady je maximum 11 kW.
Volkswagen ID. Buzz (model 2023)
Motor: synchronní s permanentními magnety nad zadní nápravou
Výkon: 150 kW / 204 k
Točivý moment: 310 Nm
Baterie: Li-Ion, 77 kWh (využitelná kapacita)
Nejvyšší rychlost: 145 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,2 s
Kombinovaná spotřeba: 20,6 kWh/100 km (WLTP)
Objem zavazadlového prostoru: 1121 - 2205 l
Nosnost (pohotovostní / užitečná): 2474 kg / 526 kg
Cena: od 1 067 753 Kč
Momentální nevšední slevy skladových vozů mají svůj důvod v očekávání modernizované verze, která nabídne mimo jiné silnější motor, vyšší kapacitu trakční baterie, rychlejší infotainment, otevírací okna v zadních dveřích a volitelně šest sedadel. A také o čtvrt metru delší verzi LWB s možností sedmimístné úpravy - ta v ceníku začíná na 1,2 milionu korun. Konfigurátor už je ostatně k dispozici.
V Česku si ale na modernizovaný ID. Buzz zákazníci ještě chvíli počkají. Jak redakci potvrdila mluvčí značky Lenka Vaňková, důvodem je montáž tepelného čerpadla, které má být na tuzemském trhu nově součástí standardní výbavy. A to bude s velkou pravděpodobností k dispozici až koncem roku.