Elektrický smart bude od příštího roku volně v prodeji

Radek Pecák Radek Pecák
29. 6. 2011 4:45
Řidič záchranky dokázal na jedno dobití s elektrickým Smartem ujet po Praze 163 kilometrů
Foto: Radek Pecák

Letošní rok se v Česku budují dobíjecí stanice pro elektromobily. Vozy, které při jízdě nehlučí a nevypouštějí do ovzduší žádné plyny, se zatím testují.

K mání je v současné době jen Citroën C-Zero, ovšem i ten pouze teoreticky, protože kvóta pro Českou republiku pro letošní rok je již vyčerpaná.

Příští rok by se nabídka elektromobilů v českých autosalonech měla podstatně rozšířit. Měl by se tu objevit Chevrolet Volt, Opel Ampera, Nissan Leaf, možná nějaký model od Renaultu. Na novinářských předváděcích jízdách s elektrickým Smartem nyní vedení českého zastoupení Mercedes-Benz, do jehož porfolia značka Smart patří, oznámilo, že příští rok hodlá tento vůz prodávat firmám i fyzickým osobám.

Cenu odtajní na podzim

"Cenu oznámíme někdy v průběhu podzimu," sdělil mluvčí značky Jan Kuhn. Lze ovšem předpokládat, že se bude pohybovat někde kolem 750 000 Kč, což je cena současného vozu, která byla vypočtena pro účely leasingu. 

Auto by ale mělo být poněkud odlišné od těch 26, které v současné době již v ČR jsou. Jedno z nich má k dispozici pro své potřeby samo zastoupení značky, zbývajících 25 provozuje energetická firmy EON.

Ta již některé poskytla na testování například pražské ZOO či záchranné službě, další má k dispozici například autopůjčovna Sixt.

Jen tam má obyčejný smrtelník se s vozem svézt, a to za cenu 499 Kč při denním pronájmu vozu.

Pravděpodobně nejvíce v permanenci je smart, který je opatřen výstražnými barvami zdravotnické záchranné služby, uvnitř navíc je dovybaven vysílačkou a na střeše modrým majákem.

Řidič elektrického Smartu nemá rád horké ani chladné dny

"Jezdíme s ním každý den. Přes noc se nabíjí na Smíchově a pak obvykle přes obědovou pauzu," sdělil zkušenosti řidič záchranář Milan Dolejš. Ten se díky malým rozměrům vozu, díky kterým může jet i po chodníku, dokáže v centru města dostat k lidem, kteří potřebují pomoc, daleko rychleji než velký sanitní vůz. "Vozím s sebou i skládací židličku, aby zranění či nemocní lidé nemuseli sedět na chodníku než přijede sanitka," vysvětluje zvláštní výbavu jinak dvousedadlového vozu.

Za den dokázal bez nabíjení ujet nejvíce 163 kilometrů. "To ovšem bylo za ideálního počasi, kdy nebylo nutné pouštět klimatizaci ani topení," říká záchranář Dolejš.

Je to tedy dokonce více než jako maximální dojezd uvádí výrobce. Jeho technická data hovoří o 135 kilometrech V současné době je vůz vybaven akumulátorem o hmotnosti necelých 150 kilogramů, který je umístěn pod podlahou vozu. Dodává ho americká Tesla, je z Li-Ion článků a jeho kpacita je 16,5 kWh. Doba nabíjení se udává  v rozpětí 6-8 hodin. Pro modernizované vozy, které se na trh budou dodávat příští rok, ovšem bude k dispozici i rychlodobíjení a zřejmě se zvýší i dojezd.

Je otázkou, zda zůstane současné omezení maximální rychlosti na 100 kilometrů v hodině.

 

Právě se děje

Další zprávy