Již při oficiální premiéře Dacie Spring v říjnu loňského roku představitelé skupiny Renault hlásili, že na trh chystají nejlevnější elektrické auto v Evropě, které by mělo elektromobilitu zpřístupnit masám.
Automobilka kvůli tomu vyšla z čínského modelu Renault K-ZE, který je elektrickou variací na původem indický Renault Kwid. Auto se bude v Evropě prodávat pod značkou Dacia Spring a firma nyní oznámila jeho francouzskou cenu.
Ta bez státních dotací začíná na 16 990 eurech, tedy asi 445 000 korunách. Po započtení tamního státního příspěvku cena klesne dokonce na 12 403 eur, tedy asi 330 000 korun. V rámci elektrických aut to z něj skutečně činí prakticky bezkonkurenční nabídku, například elektrická varianta Renaultu Twingo vyjde ve Francii bez dotace na 21 350 eur, Volkswagen e-up! stojí od 23 740 eur.
Čistě pragmatické rozhodnutí pro Dacii Spring bez ohledu na pohonné ústrojí a jeho emise, ale jen tak snadné nebude. Dacia sice nabízí velice levný elektromobil, ale ani v jejím případě se cena nemůže rovnat konvenčním vozům se spalovacím motorem.
V porovnání například s novou Dacií Sandero jsou ceny elektrického modelu stále výrazně vyšší. Klasický benzinový hatchback stojí ve Francii od 8890 eur, tedy asi 230 000 korun. To znamená, že je o dvě stě tisíc levnější a i po započtení bonusu je rozdíl v cenách na úrovni jednoho sta tisíc.
Navíc je nutné upozornit na to, že již původ Springu ho předurčuje k tomu, že se jedná o kompromisní řešení, které užitnou hodnotou jen stěží dosáhne kvalit i levného spalovacího Sandera s atmosférickým litrovým motorem o výkonu 49 kW.
Čtyřmístný Spring má sice 300litrový kufr (Sandero 330), ale na délku pouhých 3,7 metru, na šířku 1,6 a byť vůz na fotkách i díky výhružnému terénnímu oplastování nevypadá tak drobně, na internetu se již objevily fotografie srovnávající Spring s dalším elektromobilem skupiny Renault, nevelkým hatchbackem Zoe. Spring je vedle něj skutečným drobkem. Je tedy otázkou, jak bude vnitřní prostor skutečně vypadat.
Nic velkého se nedá čekat ani v oblasti techniky. Spring má elektromotor o výkonu 33 kW a točivém momentu 125 Nm, maximální rychlost je 125 kilometrů za hodinu a dojezd s relativně malou 27,4kWh baterií oficiálně dosahuje 230 kilometrů, po městě 305. Autu by naštěstí nemělo chybět jednoduché rychlodobíjení výkonem 30 kW, které baterii naplní z nuly na 80 procent za padesát minut.
Obavy může vzbuzovat i bezpečnost auta, výchozí spalovací Renault Kwid, jenž byl původně postaven pro indický trh, prošel v několika různých verzích testy nezávislé organizace Global NCAP a ani jednou to nebyl žádný zázrak.
Nejlépe dosáhl ve své verzi pro Jižní Ameriku tříhvězdičkového hodnocení. V posledním testu z loňského prosince obdržela jihoafrická varianta hvězdičky dvě. Příčinou není jen nedostatek airbagů (těch bude v evropské verzi šest oproti jihoafrickým dvěma), při simulovaném nárazu nebyla stabilní konstrukce auta.
Dacia sice slibuje zesílení konstrukce, případný evropský crash test se ale vyplatí sledovat. Už kvůli tomu, že nedávný simulovaný náraz čínského elektromobilu Suda v režii autoklubu ADAC dopadl velice špatně a prostor pro posádku by ani při havárii v relativně nízké rychlosti nebyl přístupný bez použití hydrauliky.
Navzdory všem pochybám má však Dacia s novým modelem velké plány. Kromě standardní osobní verze, kterou první zákazníci obdrží na podzim letošního roku, se auto bude od března nabízet i ve variantě Business určené pro firmy nebo služby sdílení aut. V příštím roce pak má v nabídce přibýt rovněž "nákladní" verze N1 bez zadních sedadel, ale s nákladovým prostorem o objemu 1100 litrů.
České ceny Dacie Spring oznámí dovozce 19. dubna, od toho samého data bude přijímat i předobjednávky.