Jan Matoušek
16. 2. 2023 6:02
Z pandemie vyplývající pokles dopravy je, zdá se, definitivně pryč. Nizozemská společnost TomTom, která mimo jiné vyrábí GPS navigace do aut, ve svém každoročním dopravním indexu uvádí, že až ve 62 procentech sledovaných měst stoupl čas, který řidiči stráví za volantem. Jinými slovy, doprava houstne. A to nejen ve světě, ale i Česku. Do galerie se podívejte, jak moc.
Další zajímavosti
Z dat TomTom vyplývá i spousta dalších zajímavých informací. Nejdražším centrem města pro provoz benzinového auta je například Hong Kong. Průměrná cena za deseti tisíc kilometrů je tam v přepočtu 1986 eur, tedy skoro 47 tisíc korun. V Londýně je to 1792 eur a v Athénách 1662 eur.
Pro provoz naftového automobilu je nejdražší Londýn, deset tisíc kilometrů tam vyjde na 1665 eur, tedy asi 39 400 korun. Meziročně toto číslo stouplo o třetinu. Následují Hong Kong a Paříž. Nejdražší rychlonabíjení je pak opět v Londýně, deset tisíc kilometrů s elektroautem přijde na 1466 eur, asi 34 700 korun.
V Londýně vypustí řidiči ve špičce nejvíce emisí oxidu uhličitého. Při cestě za jeden den v délce dvakrát 10 km (cesta do práce a zpět) v centru města je to 1,13 tuny ročně. V Paříži je to 1,09 tuny ročně a v Manile 1,05 tuny ročně. To platí pro benzinová auta. U naftových je to v průměru 1,07 tuny ročně v Londýně, 1,06 tuny ročně v Paříži a 1,01 tuny v Nice.
Při cestování centrem Dublinu řidič při jízdě o délce dvakrát 10 km za jeden den ztratí v zácpách během špičky v autě průměrně 145 hodin ročně (celkem řízením stráví 277 hodin). V Bukurešti je to o dvě hodiny méně, v Londýně pak 139 hodin. Stání v kolonách také výrazně zvyšuje emise CO2 - třeba v Bogotě u benzinového auta o 41 procent.
Kompletní TomTom Traffic Index si můžete projít tady.