Volkswagen Passat byl už ve svých předcházejících generacích automobilem, který stanovuje měřítka vozů této manažerské třídy. Nejnovější osmá generace jej posouvá na ještě vyšší úroveň - téměř do kategorie prémiových značek.
Po týdenním redakčním testu musíme konstatovat, že automobilka nepřeháněla, když sama o tomto posunu hovořila. A k podobnému závěru dospěla i porota soutěže Car of the Year, která před měsícem v Ženevě udělila tomuto vozu titul Evropské auto roku 2015.
Na testování jsme dostali verzi 2,0 TDI BMT 4Motion Highline s karosérií kombi. Je to vůbec nejdražší varianta v nyní platném ceníku českého dovozce. Jde o vůz v nejvyšší výbavě a poháněný dvojnásobně přeplňovaným vznětovým čtyřválcem. Jeho výkon 176 kW (240 koní) je na vozovku přenášen prostřednictvím pohonu všech kol. Přestože nová generace Škody Superb získá od passatu do své výbavy prakticky vše, tento motor jí - alespoň v první fázi prodejů - zůstane odepřen.
Vrcholná verze Volkswagenu Passat Variant stojí přinejmenším 1 063 900 korun, což je téměř o 400 tisíc více než základní verze. Testovaný vůz stál ale téměř 1,4 milionu korun díky příplatkové navigaci, elektricky nastavitelným sedačkám, parkovacím kamerám a dalším prvkům.
Technická data
Výkon motoru: 176 kW (240 koní)
Maximální točivý moment: 500 Nm
Převodovka: 7stupňová DSG
Maximální rychlost: 238 km/hod
Zrcyhlení 0-100 km/hod: 6 sekund
Kombinovaná spotřeba: 5,4 litru nafty
Emise CO2: 140 g/km
Objem zavazadlového prostoru: 650 litů
Motor je skutečně mistrovským dílem a obrovsky posouvá hranice vývoje dieselových motorů. Nejen svým výkonem, ale i kultivovaným chodem a širokým spektrem použitelnosti. Přitom z nádrže při běžném způsobu jízdy ubírá palivo pouze střídmě. V technických parametrech je uváděna kombinovaná spotřeba 5,4 litru, my jsme podle údajů palubního počítače obyčejně jezdili v rozmezí šest až sedm litrů nafty na sto kilometrů. Pouze při větším využívání potenciálu motoru se na displeji zobrazila hodnota necelých osmi litrů.
Příjemný zvuk pracujícího agregátu vůbec nepřipomíná tradiční klapavý zvuk vznětových ústrojí. Potěší i zjevná chuť rozjíždět vůz do vysokých rychlostí. Prodleva po sešlápnutí plynového pedálu je neznatelná, naopak "zátah" už od 1200 otáček za minutu až drtivý. Zvyšovat zážitek z akcelerace samozřejmě pomáhá pohon všech kol, jehož elektronika v takovém případě pošle většinu točivého momentu na zadní kola.
Řízení se vylepšilo
Pokud jedete po dálnici předepsanou maximální rychlostí 130 kilometrů za hodinu, ukazuje ručička na otáčkoměru hodnotu 2100 otáček při sedmém rychlostním stupni a na ukazateli okamžité spotřeby svítí údaj šest litrů. Jelikož nádrž pojme 66 litrů paliva, máte při takovém tempu zaručený dojezd na více než 1000 kilometrů.
Jízdním vlastnostem hodně pomáhá adaptivní pérování. Má tři režimy činnosti tlumičů. Plavnou jízdu zajišťuje nastavení Comfort, naopak Sport umožní i při skutečně razantní jízdě bezpečné rychlé změny směru. Vůz se pak dobře drží zvolené stopy i na silnici, jejíž povrch není zrovna ideální. V ovládání vozu řidiči hodně pomáhá i velmi přesné a poměrně strmé řízení. Je to určitě pokrok, v porovnání s předcházející generací.
S orientací v prostoru napomáhá řidičům rovněž dobrý výhled z vozu. Hlavní zásluhu na tom mají poměrně tenké sloupky u čelního skla.
Passat je ale především předurčen pro cestování na dlouhých trasách. Aby netrpěla záda cestujících, zkonstruoval Volkswagen nová přední sedadla ve spolupráci s ortopedy. Svůj účel při našich testovacích jízdách splnila beze zbytku, navíc i docela pěkně vypadají.
Passaty vždy byly prostorné vozy. Tentokrát je vnitřní prostor skutečně velkorysý. Například na zadních sedadlech jsme měli až "superbovský" pocit. Díky objemu zavazadlového prostoru 650 litrů také nebude problém odvézt na dovolenou téměř všechny myslitelné potřeby čtyřčlenné rodiny. Pod podlahou je navíc ještě rezervní kolo.
Nový způsob dělení opěradla
Využitelnost vozu nyní nově zvyšuje také opěradlo zadních sedadel, které je rozděleno v poměru 40:20:40. Při převážení dlouhých předmětů tak již neplatí rozměrové omezení dané velikostí otevíratelného otvoru v opěradle.
Mírné rozčarování bude zřejmě zájemce čekat pouze při objednávání vozu. Ani tato vrcholná verze standardně nenabízí zdaleka všechny vychytávky, o nichž Volkswagen hovořil při jeho představování. Tedy například parkovací kamery, automatické přepínání dálkových a potkávacích světel, asistenční systémy pro udržování vozu v pruhu a hlídání automobilů v takzvaném mrtvém úhlu, asistent pro parkování s přívěsem, bezklíčové odemykání a startování a řadu dalších prvků.
Porovnání tohoto vozu s přímými konkurenty - například Mercedes-Benz třídy C kombi a Opel Insignia Sports Tourer - najdete zde.