Dodací lhůty obytňáků se zdvojnásobily. Objednáte-li teď, můžete jezdit i za dva roky

ČTK Martin Přibyl ČTK, Martin Přibyl
20. 8. 2021 11:39
Dodací lhůty nových obytných aut na českém trhu se letos až zdvojnásobily a často se pohybují mezi jedním a dvěma roky. Důvodem je nedostatek surovin a vysoká poptávka, která se meziročně zvýšila u menších aut o 200 procent a u vozů nad 3,5 tuny dokonce o 250 procent.
Obytné auto projíždějící městem v Alsasku, ilustrační sníme
Obytné auto projíždějící městem v Alsasku, ilustrační sníme | Foto: Caravaning Industrie Verband

Výrazně vyšší zájem o obytné vozy zaskočil většinu prodejců, protože nemají nasmlouvané tak velké dodávky. V minulých letech se v Česku ročně prodávalo na 2000 nových obytných vozidel a jejich celkový registrovaný počet se pohybuje okolo 20 000.

"Nabídka obytných vozů je omezená, objednací doba na nové vozy se výrazně prodloužila. Už před covidem šlo o šest až 12 měsíců, dnes jsou lhůty často i dvojnásobné," uvedl pro ČTK Jan Pacovský z asociace. Podle prodejce obytných vozů FC Morelo CZ je pro ty, kteří uvažují o novém obytném voze na příští léto, nyní ideální doba tuto otázku řešit.

Podle německého Handelsblattu se dodací lhůty prodlužují i kvůli nedostatku materiálů a s tím souvisejícím komplikacím ve výrobě. "Mnoho komponentů a surovin je nyní kvůli zadrhávajícím se dodavatelským řetězcům těžko k sehnání. Již tak vyšší poptávku tedy nemůžeme zcela pokrýt," cituje web mluvčího tamní Asociace karavanového průmyslu Daniela Onggowinarso.

Omezení možností cestování a restrikce v době pandemie způsobují, že se do koupě obytného vozu pouští i lidé, kteří nikdy v minulosti o tomto stylu trávení volného času neuvažovali. Z celkového počtu nových majitelů jich je podle údajů asociace 80 procent.

Nárůst zájmu o koupi obytných aut se začal projevovat již na jaře minulého roku. Během první vlny koronavirové epidemie si totiž lidé podle asociace uvědomili, že se bojí kvůli nákaze nejen cestovat letadlem, ale také se ubytovávat v hotelech či penzionech. Obytná auta se tak stala, kromě vlastních rekreačních zařízení, téměř jedinou volbou, jak cestovat, tvrdí asociace.

Většina zákazníků se přitom spokojí s menšími obytnými vozy, na které jim stačí řidičský průkaz skupiny B. Stále větší zájem je ale o prostornější a více vybavené obytné vozy nad 3,5 tuny, které mohou převážet například i malé auto.

"Kdo jednou vyzkouší obytné vozy, které mají dostatek obytného a úložného prostoru, těžko se v budoucnu spokojí s malým vozem. V něm se pak totiž člověk cítí stísněně a má problém na delších cestách uložit zavazadla a zejména vybavení pro volný čas," podotkla Pavla Skolil z FC Morelo CZ.

Podívejte se na videotest obytného VW Grand California:

S kamarádkami jsme chtěly vyrazit obytným vozem na dovolenou, ale bály se řídit. Pro strach není důvod, tvrdí reportérka Aktuálně.cz Eva Srpová. | Video: Jakub Zuzánek, Blahoslav Baťa, Eva Srpová
 

Právě se děje

Další zprávy