Nový digitální techničák provázejí problémy. O chybách víme, přiznává ministerstvo

Nová podoba technického průkazu, který nahrazuje fyzicky hned dva dokumenty.
Zatím jsou ale názory na něj poněkud rozporuplné. Někteří řidiči si stěžují, že chybí alternativní rozměry pneumatik. Podle ministerstva se již pracuje na nápravě. Zároveň se objevily i informace, že by si řidiči měli velký techničák okopírovat, aby měl informace o vozidle i nadále, což naopak podle ministerstva není nutné.
Zároveň se nechystá ani plošné vybírání starých velkých techničáků, o ten stávající řidiči přijdou až ve chvíli, kdy budou muset na úřad například při prodeji auta. Nově registrované automobily ho dostanou automaticky. Na fotce je starší podoba ORV.
Informace dříve obsažené ve velkém techničáku jsou nyní k dispozici na Portálu občana, Portálu řidiče, v aplikaci eTechničák, nebo je možné si nechat na úřadě "vyjet" informace v papírové podobě.
Porovnání přední strany nového (dole) a starého osvědčení o registraci vozidla, tedy takzvaného "malého techničáku". Je vidět, že se podoba dost upravovala, přibyla nově kolonka o vlastníkovi vozidla nebo QR kód.
Foto: Aktuálně.cz
Jan Matoušek Jan Matoušek
9. 1. 2024 6:02
Od začátku roku 2024 se v životě řidiče objevila řada novinek. Palivo E10, dražší dálniční známka nebo také nový technický průkaz. Doposud byly dva: malý a velký. Druhý jmenovaný je od Nového roku minulostí, některé informace z něj nabídne upravený malý techničák, zbytek bude dostupný elektronicky. Ne všichni ale tuto změnu přijali s povděkem.

Kdo si jde zaregistrovat auto po prvním lednu 2024, nedostane velký technický průkaz, ale už pouze osvědčení o registraci vozidla (ORV), jemuž se běžně říká "malý techničák". V něm jsou nově nejen údaje o provozovateli vozidla také informace o jeho vlastníkovi. Doplňují je i data o vozidle na druhé straně, kde také přibylo několik nových položek, například hodnota průměrné spotřeby paliva. Velký technický průkaz s doplňujícími informacemi o autě končí, nahrazují jej údaje v elektronické podobě.

Novinka ale v prvních dnech platnosti prochází značnou kritikou. "Zákazníci si na změnu stěžují, nejsou s ní spokojení. Velký problém jsou třeba alternativní rozměry pneumatik. Na internetu jsou dostupné jen základní rozměry," řekl Aktuálně.cz člověk ze servisu jedné z populárních značek. Nepřál si být jmenován, redakce ale jeho identitu zná.

Podobně mluví také Jiří Kazda, který si byl nový technický průkaz vyzvednout koncem minulého týdne. "Zaráží mě, že se zrušením papírového velkého technického průkazu nemám k dispozici údaje o schválených rozměrech kol pro daný vůz," říká. V krajním případě by to přitom mohlo způsobit i problémy na STK, jak upozornil mimo jiné server iRozhlas.cz.

"O pneumatikách víme. Je to dáno tím, že ruční zápis nemusel být pečlivý. Nejjednodušší řešení na nápravu bude již v lednu k dispozici," odpověděl na dotaz redakce mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Výtek je ale více. "Všiml jsem si, že na malém technickém průkazu je QR kód. Zkusil jsem tedy, kam mě nasměruje. Bohužel nefunguje, zobrazí se hlavní stránka Google, v hledaném poli je zřejmě číslo velkého technického průkazu, ale nic víc," říká dále Jiří Kazda. "Přes QR kód byste se měl dostat k datům o svém vozidle na Portálu dopravy nebo v aplikaci eTechničák," upřesňuje Jemelka.

Odkazuje tím na místa, kde informace o vozu, dříve dostupných v papírové podobě, najít. Kdo má elektronickou identitu, najde je na Portálu občana nebo zmíněném Portálu dopravy (přihlašování je stejné jako například do internetového bankovnictví). Bez ní pak na webu Dataovozidlech.cz - po zadání ORV, VIN a čísla technického průkazu - nebo v aplikaci eTechničák, upozorňuje ministerstvo dopravy.

Aplikace pro chytré telefony je ale zatím jen pro ty značky Apple s operačním systémem iOS, pro operační systém Android je ve fázi příprav. "Na úřadě je i nadále možné si vyžádat o 'papírový' výdej dat z registru k mému vozidlu nebo mým vozidlům," doplňuje mluvčí Jemelka.

Pro většinu lidí se ale zatím nic nemění, protože upravená forma dokladů se týká jen nově registrovaných aut. "Stávající doklady zůstávají nadále v platnosti. Doklady budou odebrány pouze v případě změny, například prodeje vozidla," upozorňuje dále ministerstvo s tím, že se nechystá plošné vybírání stávajících dokladů a řidiči kvůli jejich výměně ani nemusí speciálně chodit na úřad.

Když už dojde ke změně a řidič se vydá na registr vozidel, kde mu následně místo dvou dokladů dají jediný, úředník zároveň s odevzdáním velkého technického průkazu provede jeho sken. "To kdyby bylo v budoucnu třeba v registru silničních vozidel něco opravit," vysvětluje Jemelka. Zároveň jsou při té příležitosti zkontrolována data v registru a upraveny případné chyby, které vznikly třeba nedostatečnou pečlivostí.

Web Autosalon.tv také upozornil na to, že pro některé řidiče může být přechod na elektronickou podobu velkého technického průkazu problém, protože byli zvyklí pracovat s papírovou formou dokladu. Jako příklad uvádí opět již zmíněné rozměry pneumatik nebo kol. Objevují se tak různé rady, aby si řidiči velký "techničák" okopírovali.

Podle ministerstva to ale není potřeba, protože data jsou jednoduše dostupná, František Jemelka připomíná i výše zmíněnou možnost nechat si nadále doplňující údaje vytisknout papírově z registru vozidel.

 

Právě se děje

Další zprávy