Nechcete zapadnout ve sněhu? Pět tipů na levné ojetiny s pohonem všech kol

Petr Šikl
28. 11. 2018 9:11
Po většinu roku si takřka všichni řidiči vystačí s pohonem kol na jedné nápravě (ať už přední, nebo zadní), jakmile ale nasněží, nemusí jim být zejména na horách platné ani ty nejlepší zimní pneumatiky. Pohon všech kol vás pak může spasit, aniž byste museli vystupovat a zkřehlýma rukama nasazovat sněhové řetězy. Auta s ním přitom nemusí být drahá, na trhu je řada vozů, čtyřkolek, které se vejdou do 100 000 Kč. Může se jednat o kombi Subaru Legacy, zvýšený hatchback Suzuki SX4, velké SUV Kia Sorento, malý Fiat Panda i český bestseller: Škodu Octavia. Jaký typ ale vybrat?

Nezapomínejte na to, že pohon 4×4 vám pomůže v zasněženém kopci i rozjet se na ledovce. Kvalitní zimní pneumatiky ale nenahradí, ty jsou totiž rozhodující při brzdění nebo jízdě v zatáčce. Uvědomte si také, že ona zimní čtyřkolková jistota znamená po zbytek roku zvýšenou spotřebu a často vyšší servisní náklady.

Na nejlevnější nové čtyřkolky do 600 000 Kč se můžete podívat zde.

Foto: Kia

Kia Sorento (2002-2009)

Korejský off-road si oblíbili zejména myslivci a jiní motoristé toužící po voze, který se nezastaví před těžším terénem. Základ Sorenta tvoří žebřinový rám z tuhých profilů, což ho v kombinaci s celkovou robustností předurčuje pro jízdy mimo zpevněné komunikace.

U Sorenta lze narazit na dvě varianty pohonu všech kol. Ta jednodušší, pojmenovaná EST, primárně pohání pouze zadní nápravu. Pokud chcete čtyřkolku, musíte otočným ovladačem (4HI) připojit pohon přední nápravy (hnací síla se pak dělí pevně v poměru 50 : 50, takový pohon se kvůli pnutí nemá používat na asfaltu, mohlo by totiž dojít k jeho poškození). Třetí poloha (4LO) přináší redukovaný stálý pohon, který umožňuje zdvojnásobit trakční sílu kol. Hodí se jak pro tahání přívěsů, tak pro jízdu v nejtěžším terénu.

Druhým řešením je vyspělejší pohon TOD (Torque on Demand), který umí připojovat pohon přední nápravy zcela samočinně a zvládá variabilně rozdělovat točivý moment mezi kola přední a zadní nápravy, dá se tak používat i na suchém asfaltu. Zubovou spojku nahradila elektromagnetická lamelová. I tady je navíc k dispozici redukční převod.

 

Právě se děje

Další zprávy