Značka Audi je už řadu let nejúspěšnější v segmentu luxusních vozů na českém trhu. Vedoucí divize Audi Petr Neústupný z importérské skupiny koncernu Volkswagen tvrdí, že značka v Čechách těží z dobré pověsti a také z toho, že Češi mají zájem o technická řešení, která vozidla se čtyřmi kruhy na masce chladiče nabízejí.
A.cz: Jak se krize dotkla vás, jakožto prodejce luxusních vozů?
Samozřejmě, že objem prodejů klesl, ale především v segmentech menších vozů. Ještě v roce 2007 či 2009 bývalo zvykem, že pokud šéf firmy jezdil například Audi A6, střední management jezdil ve vozech Audi A4. Tuhle praxi krize trochu změnila. Střední management musel časo přesednout z vozů prémiových značek do těch neprémiových.
A.cz: Ti, kteří si tedy prémiové auto koupit chtěli, si ho tedy koupili i v době krize. Ale nesnažili se tedy alespoň ušetřit na výbavě?
Ne, to se nám nejeví. Když už si někdo kupuje model A6, tak ho většinou chce i s navigací, koženými sedačkami a motorem 3,0 TDi.
A.cz: Nalákat kupce vozů prémiových značek se v poslední době snaží čím dál více automobilek. Vloni přišlo na tuzemský trh Infiniti, letos například Citroën zavádí novou luxusní modelovou řadu a tak dále. Necítíte to jako problém?
Ne, nějaký zásadní. Podobné pokusy byly i v minulosti. Podívejte se například, jak dlouho už usiluje o větší objemy prodejů značka Lexus. Lidé, kteří kupují luxusní vozy, jsou obvykle dost konzervativní. Například z výzkumu, který jsme si nechali udělat, vyplynulo, že loajalita našich zákazníků je 70 procent. Tedy více než dvě třetiny z těch, kteří vlastní v současné době Audi, si v budoucnosti opět zvolí jako svůj nový vůz Audi. A proto si myslím, že ještě docela dlouhou dobu budou v Evropě tři hlavní hráči: My, BMW a Mercedes-Benz.
A.cz Svého času byl v koncernu VW docela poprask kolem úspěchu Superbu, který tak trošku zastínil tradiční model Passat. Vás tyhle třenice nechávaly v klidu?
Ano, to se skutečně týkalo jen Passatu. Zákazníci pro A6 jsou přece jen trošku jiní než ti, kteří si kupují Superb.
A.cz: Jaké typy aut vlastně lidé nejvíce chtějí. Jsou to stále sportovně užitkové vozy (SUV)?
Ano, Audi Q5 je naším nejprodávanějším vozem a letos v zimě, když bylo hodně sněhu, se hodně prodávalo i velké Q7. Ne všichni ale chtějí velká SUV. Proto také připravujeme Audi Q3.
A.cz: To jsou všechno vozy s pohonem čtyř kol. Jaký je vlastně poměr mezi prodanými vozy s pohonem pouze předních kol a těch se systémem Quatro?
U nás je to trošku specifické. Čtyřkolek je polovina z celkového množství všech prodaných aut v Česku. Je to trošku anomálie, například ve srovnání s Německem, kde jich je jen třicet procent a dokonce i v Rakousku a Švýcarsku, tedy v aplských zemích, má quatro menší procento prodaných vozů než u nás.
Čím si to vysvělujete?
Hlavně tím, že jsou Češi aktivní národ. Skoro každý má někde chatu či chalupu, hodně lidí lyžuje. A tak si raději koupí pohon všech kol, aby se dostal, kam potřebuje.
A.cz: Je nepochybné, že jak pohon blízké budoucnosti se bude čím dál více prosazovat elektřina. Vím, že automobilka Audi také připravuje své elektromobily či elektrické verze současných modelů, ale nechystá se zatím, podobně jako i třeba značka VW uvést na trh třeba i vozy na zemní plyn?
Ne, jednoznačně je prioritou elektřina. Ale již brzy bude mít i některé vozy s hybridním pohonem.
A.cz: Audi využívá v reklamě slogan Náskok díky technice. Jaké technické novinky se tedy brzy ve vozech objeví?
To je těžké prozradit. Já myslím, že v podstatě všechno je už vyvinuté. Dnes by auta teoreticky mohla jezdit i bez řidičů. Tady už se ale pak dostáváme do oblasti psychologie a také právně je to složité ošetřit. Jedním z dalších prvků, které se v nových či obměněných modelech brzy objeví , je schopnost vozu komunikovat s infrastrukturou. Například v Německu již testujeme systém, který se z komunikace se semafory dozví, za jak dlouho naskoči zelená a podle toho informuje řidiče, jakým způsobem má jet. To jednak přinese větší plynulost v dopravě a také úsporu pohonných hmot.
A.cz: A co materiály. Již před časem jste přišli s celohliníkovým Audi A2. Je hliník ten správný materiál?
Nyní se jde cestou kombinace materiálů. Na některé části vozu je stále nejlepší ocel, na jiné se hodí hliník, ale může se použít třeba i karbon. Je to samozřejmě kvůli úspoře hmotnosti. Už teď jsou nové generace našich vozů vždy výrazně lehčí než jejich předchůdci.