Slibují vám doživotní záruku. V praxi je to ale jinak

Radek Pecák Radek Pecák
12. 8. 2010 11:00
U nás zatím vedou v délce poskytované záruky automobilky z Koreje
Opel Insignia
Opel Insignia | Foto: Aktuálně.cz

Až sedm let. to je zatím nejdelší záruka, kterou může kupec nového automobilu v Česku získat. Lépe jsou na tom od nynějška zákazníci značky Opel a Vauxhall v Německu, respektive Velké Británii. Tam skutečně mohou doživotní záruku získat.

Vše má samozřejmě určité omezení, nic není při podrobnějším pohledu tak krásné, jak vypadá ze začátku. Tím omezením je hlavně to, že vlastník nemůže najet za tu dobu více než 160 000 kilometrů. To ale může německému motoristovi, který v průměru najede něco přes 16 000 kilometrů za rok trvat skoro deset let. V případě Čechů by to bylo ještě více. Ti totiž ročně najezdí jen necelých deset tisíc kilometrů.

Záruka se týká všech součástek, kromě těch, které se běžně mění při prohlídkách. Což jsou například olejové či vzduchové filtry, brzdové destičky a podobně. Vztahuje se na všechny modely s výjimkou dodávkových automobilů.

Přehled poskytovaných záruk:

  • 2 roky: Audi, BMW, Citroën, Fiat, Ford, Peugeot, Renault, Škoda, Volkswagen, Seat
  • 3 roky: Dacia, Honda, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Suzuki, Toyota
  • 5 let: Chevrolet, Hyundai, Mitsubishi na vybrané modely
  • 6 let: Opel
  • 7 let: KIA 

Všechno zdarma je jen do 50 000 km

Těch drobností, které motoristům mohou pokazit radost z kroku automobilky je ale bohužel více. Zatímco cenu práce v servisu automobilka uhradí vždy celou, zdarma nový náhradní díl poskytne jen tehdy, když vůz ještě nenajel více než padesát tisíc kilometrů. Pokud má na tachometru více, musí motorista určitým procentem z ceny dílu přispět.

V Česku se taková záruka zatím zavádět nebude. Podle mluvčího českého Opelu Martina Hejrala jde v Německu a ve Velké Británi o pilotní provoz a teprve po jeho vyhodnocení se rozhodne, co dále. "Navíc v Česku poskytujeme šestiletou záruku a ta většině zákazníků postačuje," sdělil Hejral. Proto se ani neobává toho, že by si Češi nyní začali pro Opely jezdit do Německa.

V Česku zatím vede KIA

V Česku nyní nejdelší záruku poskytuje automoblka Kia. Je to sedm let.  Poslední dva roky už však zdarma opraví jen motor a převodovku. Pětileté záruky poskytují další dvě automobilky. Jedná se o korejský Hyundai (ten ale tak činí jen na modely i10,i20, i30, iX35 a Chevrolet, který drtivou většinu u nás prodávaných vozů vyrábí také v Koreji.

Tradičně tříletou záruku, která je omezena počtem najetých kilometrů do 100 000, poskytují japonské automobilky. Tedy Toyota, Honda, Subaru, Nissan a Suzuki. Menší výjimkou je Mitsubishi, která na dva modely - Outlander a Colt - nabízí dokonce pětiletou záruku. 

Pozoruhodná je politika francouzské automobilky Nissan a jí vlasntěné značky Dacia. Na vlastní francouzské vozy dává jen klasickou dvouletou záruku, na rumunské Dacie ovšem poskytuje stejnou záruku, jakou dávají japonské značky, tedy tři roky omezené nájezdem 100 000 kilometrů.

Kdo chce delší záruku, musí si připlatit

Všechny ostatní velké evropské automobilky vyrábějící rodinné vozy - Fiat, Peugeot, Citroën, Ford Europe a samozřejmě koncern Volkswagen poskytují pouze dvouletou záruku. Zákazník (a to platí i pro většinu značek uvedených v článku před tímto odstavcem) ovšem nabízí možnost získat prodlouženou záruku za příplatek Ten může být různě vysoký u různých modelů a navíc také bývá odstupňován i podle počtu kilometrů, které za tu dobu smí zákazník najezdit.

například kupec Škody Fabia získá čtyřletou záruku za tři tisíce korun. Nesmí ale najet více než 60 000 kilometrů. Pokud by chtěl najet 120 000 kilometrů, bude ho tato záruka stát 6 100 Kč. Nejdražší je tato záruka logicky pro model Superb a stojí dvojnásobek ceny prodloužené záruky u fabie. 

 

Právě se děje

Další zprávy