Couvání stovkou a mrtví důstojníci. Deset aut, která jste vážně museli umět řídit

Martin Frei Martin Frei
24. 3. 2023 5:59
V dnešní unifikované produkci jsou auta dokonale předvídatelná. Víte, kde co najdete a jak se to bude chovat. Také o vaši bezpečnost se vozidla postarají za všech podmínek. Minulost byla pro řidiče náročnější. Co auto to originál, před nebezpečím jste se museli chránit sami.
Foto: Jiří Kaloč

Pohon 4x4: Sníh a bláto není asfalt

Samočinně se dnes ve většině cestovních aut připojuje také pohon všech kol. Slouží k tomu hydraulicky ovládaná spojka řízená počítačem, který sleduje otáčky jednotlivých kol a řadu dalších parametrů.
Dražší terénní vozy buď spoléhají na diferenciály s uzávěrkami, v levnějších jako pick-upy jste mohli připojit pohon přední nápravy pákou takzvaně natvrdo. Tedy přední kola byla nucena se točit stejně rychle jako zadní, což funguje v přímce, ale ne v zatáčce. Jakmile vůz vyjel z kluzkého povrchu zpátky na asfalt, bylo třeba pohon druhé nápravy odpojit. Kdo na to častěji zapomínal, mohl roztrhnout převodovku.

 

Právě se děje

Další zprávy