Couvání stovkou a mrtví důstojníci. Deset aut, která jste vážně museli umět řídit

Martin Frei Martin Frei
24. 3. 2023 5:59
V dnešní unifikované produkci jsou auta dokonale předvídatelná. Víte, kde co najdete a jak se to bude chovat. Také o vaši bezpečnost se vozidla postarají za všech podmínek. Minulost byla pro řidiče náročnější. Co auto to originál, před nebezpečím jste se museli chránit sami.
Foto: Výrobci

Saab Sensonic: Přeřadím, když uberete plyn

Některá řešení doplácejí na to, že chtějí řidiči usnadnit život, ale neusnadní ho dost. To se týká zejména poloautomatických robotizovaných převodovek. Řadí samy, ale nemají hydrodynamický měnič momentu. Místo toho musí stačit obyčejná třecí spojka jako u manuálu. Současné převodovky si samy i ubírají plyn, což je kámen úrazu: ubírají ho často nečekaně a zprudka.
Opačně tomu bylo u samočinné spojky Saab Sensonic z roku 1993. Řazení zůstalo na řidiči, spojka se automaticky vypínala při ubrání plynu. Při plynulé jízdě to celkem fungovalo. Složitější bylo pojíždění či parkování v kopci. Tehdejší auta neměla elektronicky řízené brzdy využitelné jako asistent rozjezdu. Když jste při manévrování nepotřebovali moc výkonu a ubrali plyn, spojka se otevřela a auto nejelo. Z kopce si i couvlo. S příznačnou ironií to kdysi ukazovali kolegové z Top Gearu, i když jako vždycky trochu přeháněli. Kdyby se James May víc věnoval brzdě, nemusel poškodit okolní auta.

 

Právě se děje

Další zprávy