Jestliže se s klasickými auty se spalovacími motory Číňanům v nějaké větší míře do Evropy proniknout nepodařilo, hodlají tento svůj neúspěch napravit s elektromobily.
Tvrdí to alespoň Tomáš Studeník, ředitel společnosti TILI, která se v Česku zabývá podporou elektromobility. Osobně byl na 25. světovém sympoziu a výstavě baterií, hybridů a elektromobilů, která právě skončila v čínském v Shenzhenu.
"Kromě zavedených světových značek se prezentovaly desítky čínských automobilek, které se specializují na čínský, potažmo východoasijský trh. Na rozdíl od Evropy zde většina firem již elektromobily produkuje, případně bude výroba zahájena v několika měsících. Nejčastějším modelem je malé čtyřmístné rodinné auto, které se hodí do přeplněných velkoměst," shrnuje hlavní dojmy Tomáš Studeník.
BYD, Chery a Dongfeng míří nejprve do USA
Podle něho je obvyklý průměrný dojezd těchto vozů 180 kilometrů, ale ještě zajímavější je cena těchto elektromobilů. „Asijští výrobci dokáží nabídnout elektromobil za poloviční až třetinovou cenu těch, které se začnou v roce 2011 prodávat v České Republice. Pokud by se asijské elektromobily prodávaly i v České Republice, byla by jejich cena srovnatelná s auty na fosilní paliva," tvrdí.
Řada výrobců, mezi nimiž jsou již i poměrně známé značky výrobců aut jako BYD či Chery, svá elektrická vozidla hodlají vozit do USA a pak i do Evropy. USA přijdou na řadu dříve, protože je tam jednodušší proces homologace. "Některé naše vozy již mají homologaci i pro evropský trh, pro ostatní hledáme regionální partnery, aby nám pomohli celý proces dotáhnout do konce," shrnuje postoj automobilek Jing Liu z firmy Dongfeng Electric Vehicles (Shandong) Co., Ltd.
Lze to i bez dobíjecích sloupků
Tomáš Studeník navíc tvrdí, že éra elektroaut pro Čínu již skutečně nastala. "Na rozdíl tradičních autosalónu v Evropě není v Shenzenu k vidění příliš futuristických modelů. Státy východní Asie postupují v elektromobilně mílovými kroky a zajímá je, co je k dispozici nyní, nikoliv hypoteticky za 10 let. Také se neobjevuje mnoho elektroskútrů či elektrokol, ty jsou totiž v asijských velkoměstech již naprostou samozřejmostí," uzavírá.
Kromě aut byly v Shenzenu k vidění i některé nové technologie. Jedna britská firma například představila projekt bezdrátového dobíjení automobilu. Dobíjecí jednotka je naistalována například v dlažbě u chodníku v centru historického města, kde by klasický sloupek se zásuvkou hyzdil okolí a auto si prostě jen najede nad ní. Systémy dobíjecí jednotky a akumulátorů v autě se pak samočinně propojí.