Začíná sezona, jak vybrat tu nejlepší pneumatiku poradí testy. Německé a české se ale liší

Ondřej Běhal
Aktualizováno 31. 10. 2016 17:12
Od 1. listopadu platí pro řidiče povinnost nazout zimní pneumatiky v případě špatných podmínek. Který plášť je nejlepší zjišťovaly testy v Česku i Německu. Výsledky jsou ale rozdílné. V testu Autoklubu ČR dominovala nová pneumatika Continental WinterContact TS860, kterou německý ADAC do svého porovnání nezařadil. V jeho porovnání skončil u menších rozměrů gum na prvním místě Goodyear Ultragrip 9, který u českého autoklubu bral až pátou příčku z osmi srovnávaných produktů. U většího rozměru zvítězil v Česku bronzový Dunlop Winter Sport 5.
Autoklub ČR testoval osm šestnáctipalcových zimních pneumatik na voze VW Golf Variant.
Autoklub ČR testoval osm šestnáctipalcových zimních pneumatik na voze VW Golf Variant. | Foto: Autoklub ČR

Autoklub ČR zveřejnil výsledky svého nezávislého testu zimních pneumatik v rozměru 205/55 R16 typickém třeba pro Škodu Octavia. Mezi osmi porovnávanými pneumatiky renomovaných značek takzvaného prémiového segmentu zvítězila letošní novinka od Continentalu – zimní guma označovaná jako WinterContact TS860 vyráběná v továrně na Slovensku.

Celkové výsledky testů Autoklubu ČR
Celkové výsledky testů Autoklubu ČR | Foto: Autoklub ČR

Kromě ní se nejvyššího hodnocení "velmi dobrý" dočkaly ještě pneumatiky Michelin Alpin 5 a Dunlop Winter Sport 5. Jde o dražší pneumatiky v ceně více než dva tisíce korun za kus. Žádná z testovaných gum nedostala horší vysvědčení jak "vyhovující", tedy trojku na školní stupnici.

Český autoklub tradičně testuje pneumatiky na zkušebním polygonu ve švýcarském Ulrichenu. Gumy byly obuté na vozech Audi A3 a Volkswagen Golf. Pneumatiky se zkoušely na suchu, mokru i sněhu a každý povrch do celkového hodnocení přispěl třetinou.

Jak správně vybrat pneumatiku? A nestačí jen celeroční? Podívejte se na video:

Jaké jsou rozdíly mezi letní a zimní pneumatikou? Kdy se vyplatí sáhnout k prémiovým značkám? Může stačit i celoroční guma? Ptali jsme se odborníků. | Video: Jan Markovič

Kromě objektivních disciplín, jako je měření brzdných drah, hlučnosti, záběru na sněhu nebo odolnosti proti akvaplaningu, se hodnotilo i subjektivně. Takzvaný "handling" na každém ze tří typů povrchu zahrnoval stabilitu jízdy, odezvu na řízení, lineární růst boční síly a změnu jízdního pruhu.

Takzvanou referenční pneumatikou byla zvolena michelinka, která tak dostala v každé hodnocené disciplíně sto procent. Ostatní gumy jí buď překonávaly, nebo za ní zaostávaly. Dvanáct z devatenácti hodnocených disciplín vyhrála nová continentalka, která zvítězila nejen celkově, ale také na suchu a sněhu. Pouze na mokru byla o něco lepší referenční michelinka.

"Všechny pneumatiky hodnotíme jako vhodnou variantu pro bezpečnou jízdu v zimních podmínkách." uvedl za pořadatele Václav Špička z Autoklubu. Rozdíly v některých disciplínách ale byly poměrně velké. Například v okamžiku, kdy vítězná pneu Continental WinterContact TS860 po brzdění z rychlosti 100 km/h na mokru už stála, gumy značek Pirelli a Hankook ještě jely rychlostí 39 km/h a vyšší.

Autoklub také měřil rozdíly mezi údaji na takzvaných EU štítcích informujících spotřebitele o základních parametrech pneumatik a realitou. Zatímco u valivého odporu ovlivňujícího spotřebu paliva údaje seděly, u hluku se u michelinky lišily téměř o pět decibelů, přičemž realita byla hlučnější než údaj na štítku.

Výsledky testů zimních pneumatik zveřejnil před časem také německý autoklub ADAC. Ten porovnával gumy ve třech rozměrech. Zimní o velikosti 185/65 R15 pro menší vozy a 225/45 R17 pro manažerská auta, celoroční v rozměru 205/55 R16, tedy stejném jako český autoklub.

Výsledky německého a českého autoklubu se dost liší, a to i když pomineme fakt, že ADAC vůbec nezkoušel v tuzemsku vítěznou continentalku. V menším rozměru získala vítězství zimní pneumatika Goodyear Ultragrip 9. Ta u Autoklubu ČR skončila až pátá z osmi hodnocených produktů. Ve větším rozměru dominovala u ADAC guma Dunlop Winter Sport 5, bronzová ve výsledcích Autoklubu ČR. Největší rozdíl je u italské pneumatiky Pirelli Sottozero 3. Ta skončila v testu českého autoklubu poslední a u ADAC v rozměru 225/45 R17 druhá ze třinácti.

Nejlepší celoroční pneumatika Michelin CrossClimate XL dosáhla podobného výsledku jako podprůměrná specializovaná zimní pneumatika, například barumka.

ADAC v menším rozměru testoval také gumu českého výrobce Barum pod označením Polaris 3. Ve výsledkové listině pneumatika obsadila dvanácté místo z patnácti porovnávaných produktů, čemuž přibližně odpovídá i její cena. Největší problémy měla na mokrém povrchu, zaskvěla se malým opotřebováním. Celkově obstála s hodnocením "vyhovující", tedy trojkou.

Metodika ADAC se od hodnocení českého autoklubu mírně liší. Výsledkům na suchu nedává takovou váhu jako chování na mokru a sněhu, samostatnými kategoriemi jsou hodnocení opotřebení, hluku nebo vlivu na spotřebu paliva.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Polský prezident Duda řekl, že navrhne mírnější znění protipotratového zákona

Polský prezident Andrzej Duda navrhne parlamentu mírnější znění nového návrhu protipotratového zákona, který se má zpřísnit po verdiktu ústavního soudu. Ten rozhodl, že přerušení těhotenství v případě poškození plodu odporuje ústavě, podle Dudy by ale měly mít na interrupci právo ženy, jejichž nenarozené dítě má závažné vývojové vady.

Duda se snahou o mírnější postup v případě interrupcí odchýlil od stanoviska konzervativního vedení katolické země. Prezident chce prosadit, aby ženy mohly podstoupit potrat v případě, kdy lékařská vyšetření ukážou tak závažné poškození plodu, že by se dítě narodí mrtvé nebo zemře krátce po porodu. "Doufám, že v této věci nastane politický konsensus," uvedl Duda.

Minulý týden ústavní soud, složený převážně ze soudců nominovaných vládnoucí stranou Právo a spravedlnost (PiS), shledal, že přerušení těhotenství z důvodu poškození plodu odporuje ústavě. Na tyto případy podle statistik připadalo 98 procent legálních potratů v minulých letech. Povoleny zůstávají interrupce v případě ohrožení života či zdraví matky, anebo pokud je těhotenství důsledkem znásilnění či incestu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy