Za první republiky jsme byli automobilovou velmocí. Prohlédněte si zapomenutá auta z Československa

Eva Srpová Eva Srpová
Aktualizováno 22. 5. 2018 9:39
Ve dvacátých a třicátých letech minulého století se v Československu stavěla auta mnoha značek různé konstrukce. Do současnosti ale přežilo jen pár a malí výrobci skončili, na jejich jména se dávno zapomnělo. Vychází jedinečná kniha, která podrobně mapuje československou automobilovou produkci během první republiky. V knize jsou otištěny fotografie ze soukromých archivů, které se publikují vůbec poprvé.

Tatru, Pragu, Laurinky nebo Aerovky zná každý nadšenec do aut československé výroby. Ale na našem území se ve 20. a 30. letech minulého století pustilo do výroby automobilů mnoho nadšenců.

"Ne počtem vyrobených automobilů, ale pestrostí produkce a rozmanitostí různých konstrukčních řešení se tehdejší Československo mohlo právem označit za automobilovou velmoc," říká automobilový novinář a spisovatel Jan Tuček.

Právě on je autorem výjimečné knihy Auta první republiky, která právě vyšla v nakladatelství Grada.

Publikace je pozoruhodná především tím, že se v ní představuje ucelený přehled toho, co se na našem území v té době vyrábělo za auta a navíc jsou v ní publikovány fotografie, které se na veřejnost dostávají často vůbec poprvé.

"Na této knize pracuji s přestávkami už deset let, říká Jan Tuček. "Přesvědčit některé lidi, aby mi poskytli dobové fotografie unikátních aut, z nichž se už často nedochovalo nic jiného než ty fotky, nebylo jednoduché," dodává.

Jan Tuček je nejčinnějším spisovatelem, který se u nás věnuje automobilové tematice. Kniha Auta První republiky je jeho sedmnáctou publikací. První vydal přesně před 40 lety, v roce 1977 vyšla kniha Autosalón s podtitulem Přehled automobilové produkce.

Mezi jeho nejznámější knihy patří například Škoda 1000 MB, Auta východního bloku nebo Škoda - zapomenuté vozy.

Foto: Archiv Jana Tučka

Enka

Břetislav Novotný se své touhy postavit lidové auto za rozumnou cenu nevzdal. V roce 1928 zakládá spolu s Františkem Kolandou, který do firmy přinesl kapitál, automobilovou továrnu NK. Název je složen z jejich iniciálů a posléze tak vzniklo pojmenování Enka.

Malá otevřená Enka poháněná jednoválcem měla dveře jen na levém boku.

 

Právě se děje

Další zprávy