Prodeje rostou, ceny ale nepadají. Proč jsou elektrická auta dražší než v minulosti?

Jan Matoušek Jan Matoušek
Aktualizováno 20. 12. 2019 22:29
Bez elektrifikace se automobilky ve světě stále se zpřísňujících nařízení kolem emisí minimálně v Evropě neobejdou. Nabídka nejen čistých elektromobilů, ale i hybridů a plug-in hybridů proto v posledních letech rychle roste. Zájem o ně ale limituje řada faktorů - tím největším je cena. Dalo by se předpokládat, že s rozšířením elektromobility budou ekologická auta levnější. Jaká je ale realita?

Levná auta v Číně, drahá v Evropě

Co ovšem může být pro řadu lidí překvapením, je fakt, že i přes masivní nárůst popularity elektromobilů (už tedy není řeč globálně o elektrifikovaných autech) ve skutečnosti neklesla jejich cena. JATO v rámci svého vlastního průzkumu uvádí, že v posledních letech cena elektrického vozu klesla jen v Číně. Naopak v USA a Evropě (jde o výpočet pro Německo, Francii, Velkou Británii, Nizozemsko a Norsko) stoupla.

Jako příklad výzkumníci uvádí, že pokud by v roce 2011 stál elektromobil v Číně dolar, podle propočtů by dnes přišel na zhruba polovinu. Mohou za to ale vládní pobídky i masivnější nárůst levných elektromobilů, z nichž část cílí čistě na městský provoz.

Pokud bychom analogii s dolarem použili i na Evropu a USA, dochází výzkumníci ke zjištění, že oproti roku 2011 by dnes takové auto stálo 1,42 dolaru v Evropě a 1,55 dolaru v USA. To je nárůst o zhruba polovinu. Důvod? Zaměření se na dražší modely. Je to koneckonců vidět i na posledních nových elektromobilech. Porsche Taycan, Mercedes-Benz EQC nebo Audi e-tron - všechno auta s cenovkou minimálně téměř dva miliony korun, spíše více. Na druhou stranu postupně přibývá i těch levnějších elektromobilů s cenou do milionu korun. Naposledy třeba bratislavská dvojice Volkswagen e-up! a Škoda Citigo-e iV.

 

Právě se děje

Další zprávy