Asi každý z nás už se setkal s klasickým postupem opravy povrchu. Nejprve v autě stojíme před semafory kvůli tomu, že frézy vybrušují starý povrch. Po nějaké době v kolonách stojíme znovu, protože "finišer" pokládá nový povrch. To je běžný postup.
Stavební firma SAT, která je součástí nadnárodní společnosti Strabag, má ale ve své flotile recyklační stroj Remixer W4500 od německého výrobce Wirtgen. Je dvacet let starý a nemá v sobě vůbec žádnou elektroniku. Přitom ale dokáže současně frézovat, recyklovat odfrézovanou vozovku a rovnou pokládat novou. Škoda jen, že se dá použít pouze u novějších silnic, které navíc nemají poškozené spodní konstrukční vrstvy.
Stroj provádí takzvanou recyklaci za tepla, což je sanační postup, který cíleně změní strukturu krytu i ložné vrstvy vozovky a obnoví její užitné vlastnosti. Kromě toho je možné přidáním doplňkových materiálů zlepšit složení, a tím kvalitu asfaltu, jež ve výsledku prodlužuje jeho životnost. Tato technologie je nejen relativně levná, ale i šetrná k životnímu prostředí. Díky ní se ušetří čas i hodně paliva a provozu nákladních aut, které by jinak odvážely odfrézovaný materiál a přivážely materiál nový.
Remixer ke své práci potřebuje alespoň dva pomocníky, takzvané samopojížděcí nahřívače, které mu nahřívají vozovku. Tu pak stroj odfrézuje, recykluje a promíchá s novou asfaltovou směsí, položí ji jako základovou a hned na ni i další obrusovou vrstvu. Za Remixerem pak jedou dva válce, které vozovku zhutní na požadovanou míru.
My jsme si práci Remixeru prohlédli zblízka. Jak nám vysvětlil Zdeněk Mečíř, inspektor Krajské správy a údržby silnic, pro opravu dvacet let starého osmikilometrového úseku silnice II/238 od dálnice D11 po průmyslovou zónu Ovčáry se pro tuto technologii rozhodli hlavně kvůli úspoře času. Chtěli totiž využít celozávodní dovolené v továrně TPCA, díky níž zde výrazně klesla intenzita kamionové i osobní dopravy.
Jak přesně vypadá postup opravy silnice, si můžete prohlédnout v přiložené fotogalerii.