Ultrazvuk, souprava kamer nebo radar. To vše by v budoucnu mohly používat modely automobilky Jaguar Land Rover, které dostanou do výbavy autonomní řízení v terénu. Britský výrobce investoval několik milionů liber do vývoje systémů řízení, který by fungoval i mimo asfalt, a usnadnil tak řidiči pohyb v těžkém terénu.
„Nechceme omezit budoucí vysoce automatizované a plně autonomní technologie jenom na asfalt. Chceme, aby fungovaly, i když řidič sjede ze silnice. Pokud na začátku své cesty využíváte na dálnici autonomní udržování v jízdním pruhu, chceme, abyste v budoucnosti mohli tuto funkci využívat celou cestu až do vašeho cíle. A to dokonce i na hrbolaté cestě nebo na šotolině,“ říká Tony Harper, šéf vývoje automobilky.
Auto by mělo být schopné pomocí radaru a soustavy kamer monitorovat prostor okolo sebe a vytvořit si 3D mapu jeho povrchu. Kromě toho senzory dokážou rozpoznat i jeho charakter. Rozliší mezi asfaltem, sněhem, trávou nebo pískem. Podle toho pak změní chování pohonu všech kol.
Vůz by měl také poznat, do jakého prostoru se vejde. Řidič proto může před jízdou naprogramovat, zda má například střešní nosič s bicykly, „rakví“ na lyže nebo stanem. Auto pak bude o své nové výšce vědět a pokusí se vyhnout nebezpečí třeba v podobě tlustých větví.
Součástí autonomního řízení by měl být i systém Terrain-based Speed Adaption, který bude fungovat i na běžných silnicích. Díky rozpoznávání nebezpečí, jako jsou výmoly v silnici, hrbolatý povrch nebo voda, bude auto upravovat svou rychlost.
Ještě snadnější jízda bez řidiče by pak měla být v konvoji dvou a více aut. Vozy totiž mezi sebou mohou sdílet důležité informace o stavu vozovky nebo terénu, a tak se druhé auto v řadě může připravit na problém, který první auto překonává.
„Tento systém V2V komunikace dokáže propojit vozidla v jakémkoli terénním prostředí. Pokud některé vozidlo zastaví, ostatní vozidla v konvoji budou upozorněna. Pokud kola zapadnou do díry nebo na obtížném balvanu proklouznou, tyto informace budou přeneseny do všech ostatních vozidel. V budoucnosti by řada autonomních vozidel využívala tyto informace k automatické úpravě nastavení, nebo dokonce změně trasy, aby se vyhnula nebezpečné překážce,“ dodává Harper.
Jaguar Land Rover už některé pomocné asistenty využívá u svých vozů dnes. Senzory například zjistí hloubku vody, kterou chce řidič přebrodit. Systém Terrain Response 2 pak v automatickém režimu mění nastavení podle povrchu, na kterém se vůz pohybuje.