Auta stará i šedesát let. Neuvěříte, jaké modely se ve světě stále ještě vyrábějí

Toyota Land Cruiser řady 70 se poprvé představila v roce 1984. Vyrábí se dodnes.
Zatímco Nissan Junior z evropských cest tolik známý není, Peugeot 405 je dobře známý i z Česka. Elegantní sedan měl premiéru v roce 1987 a o pět let později se poprvé začal vyrábět v Íránu u automobilky Iran Khodro. Zatímco ve Francii 405 skončila v polovině 90. let, v Teheránu jedou linky stále dál. Pravda, už to není úplně původní 405, ale zmodernizovaná verze Peugeot Pars, technicky ale z původní 405 i nadále vychází. Ba co víc, podvozek letitého Peugeotu dostalo v Íránu hned několik dalších automobilů a před čtyřmi lety dokonce začala jeho licenční výroba v Ázerbájdžánu pod označením Peugeot Khazar 406. Íránskou verzi letos čeká kvůli přísnějším předpisům modernizace. Nadále ale zůstanou v nabídce motory řady XU i TU.
Ovšem nebylo by to čínské auto bez elektrického pohonu. JMC tak i do letitého základu Transitu umístilo 120kilowattový elektromotor a 85,9kWh baterii společnosti CATL, s níž dodávka ujede podle čínského cyklu na jedno nabití 345 kilometrů.
Ačkoliv Maruti Omni před pěti lety skončilo, pohrobci Suzuki Carry vznikají napříč světem dál. Někteří - jako například Suzuki Bolan v Pákistánu - vycházejí ze sedmé generace, jiní pak z novější osmé generace (premiéra v roce 1985). Právě do ní spadá i vyobrazený Chevrolet Damas, vznikající pro změnu v Uzbekistánu. Damas začal svou kariéru už počátkem 90. let ještě jako Daewoo, to pak ale zkrachovalo a jeho aktivity převzal Chevrolet. Na některých trzích se ze jména Damas stala samostatná značka, jinde se auto prodávalo a prodává jako Chevrolet.
V některých afrických státech a na Středním východě je rovněž stále k dispozici i pátá generace Nissanu Patrol s kódovým označením Y61. Ta se poprvé představila v roce 1997 a dnes působí jako jeden z rivalů právě "sedmdesátkového" Land Cruiseru. Vedle uzavřené karoserie se nabízí i jako pick-up a mimo jiné třeba s benzinovým šestiválcem.
Foto: Toyota
Jan Matoušek Jan Matoušek
17. 8. 2023 6:02
Jak dlouho trvá životní cyklus normálního auta? Šest, sedm let, v extrémním případě deset až dvanáct. Příliš starších aut, snad s výjimkou Fiatu 500, v Česku nenajdete. Mimo Evropu, kde nejsou předpisy tak přísné, je ale situace úplně odlišná. Nový Peugeot 405, 206 nebo druhý Ford Transit? Žádný problém, stačí vědět, kde hledat. Podívejte se na přehled nejstarších aut, která se stále vyrábějí.
 

Právě se děje

Další zprávy