Glosa: Automobiloví manažeři už toho za sto let nakecali. Co nám slíbí letos?

Martin Frei Martin Frei
5. 1. 2023 15:51
Automobilový svět je v bodě obratu a včerejší jistoty přestávají platit. Stejně jako některé výroky pronesené nejvyššími z nejvyšších. Při pohledu do historie však nenaplněných předpovědí najdeme mnohem víc. Některé z nich stojí za připomenutí.

"To jsem asi plácal," přiznal před osmi lety Andrej Babiš, když byl Hospodářskými novinami konfrontován se svou vlastní předvolební rétorikou. Plácání ale není výsadou politiků, ušetřeni ho nejsou ani ředitelé a vysocí manažeři automobilek. Někdy je vývoj těžko odhadnout, jindy dotyčný uvěří ve svou vševědoucnost nebo skrývá jiné motivy. Příkladů je za století motorů víc než dost.

Foto: Renault

2003: My bychom prodávali, ale není komu

Úspěch typu Espace povzbudil manažery Renaultu k hledání dalšího uplatnění jednoprostorových karoserií. Scénic zabral, malý Modus už méně. Úplný propadák se vyklubal z obřího dvoudvéřového MPV-kupé Avantime, které spojovalo rozměry Espace s uhrančivým designem a nezvládnutými technickými špeky: kvůli bočním dveřím zavěšeným na kloubu auto přišlo na trh s velkým zpožděním. Za dva roky si našlo jen osm tisíc zákazníků, protože tak výstřední kombinace vlastností od začátku neměla koho oslovit. Pak výroba skončila. Ředitel Renaultu Louis Schweitzer otevřeně přiznal, že "cílený koláč trhu byl mnohem menší, než jsme si mysleli". Pověst marketingových průzkumů, jimiž se automobilka oháněla před premiérou, tím příliš nepozvedl.

 

Právě se děje

Další zprávy