Automobilové značky, které Britové pohřbili. Vzpomeňte na slavná auta z ostrovů

Petr Korbel
9. 2. 2019 6:51
Velká Británie bývala druhým největším výrobcem automobilů na světě. V polovině 60. let si však tradiční britský automobilový průmysl zadělal na potíže a později spáchal hromadnou sebevraždu. Seznam značek, které zanikly po vstupu Spojeného království do Evropského hospodářského společenství v roce 1973, je dlouhý, a to nemusím počítat ani malovýrobce. Britské automobilky ovšem nezničila Evropa, ale manažerská selhání, ztráta pozic v bývalých koloniích, vývoj kurzu libry a přístup zahraničních investorů. Do hrobu jim pomáhaly zastaralé modely, přemrštěné požadavky odborů i vládní hospodářská politika. Pro některé Angličany je však těžké si to přiznat.

Situace je pro ně o to bolestnější, že ani Ford už auta v Anglii nemontuje, ale zato vyrábí třeba v Rumunsku, a slavné MG sice stále existuje, jenže v Číně. Připomeňme si proto s námi, jak britské značky po roce 1973 mizely ze světa.

Foto: Reliant

Reliant (1935 – 2001)

Ačkoli značku Reliant proslavily zejména motorové tříkolky, na které se v Británii vztahovalo daňové zvýhodnění (nejznámější typ byl Reliant Robin), tato ryze soukromá společnost se snažila nabízet také čtyřkolové automobily. Její modelová strategie byla ovšem poněkud nesourodá. Firma nabízela například výkonné sportovní vozy Reliant Scimitar GTE, a vedle nich skromná auta určená hlavně pro provoz v městských ulicích, jejichž reprezentantem byl Rebel 700. Kapitálově mnohem silnějším konkurentům nakonec nedokázala čelit.

 

Právě se děje

Další zprávy