Jan Matoušek
27. 10. 2022 6:02
Sdílení techniky a někdy i celých modelů není v automobilovém světě nic nového ani zvláštního. Kvůli snížení nákladů to značky praktikují prakticky odnepaměti, z nejznámějších sourozenců je možné jmenovat Citroën Berlingo a Peugeot Partner, miniauta z kolínské TPCA nebo Toyotu GR86 a Subaru BRZ. Do následujícího přehledu jsme však zařadili sourozence, kteří jsou známí méně nebo úplně zapomenutí.
Opel Zafira a Subaru Traviq
O automobilových dvojčatech, která vznikla v době partnerství mezi koncernem General Motors a Subaru, by se dala napsat skoro samostatná publikace. Asi nejznámějšími modely jsou pohrobci Saabu: kombi 9-2X vycházející z Imprezy WRX a SUV 9-7X, které je pro změnu dvojčetem Subaru B9 Tribeca, existuje ale třeba i Chevrolet Forester. Možná nejbizarnějším společným projektem se ale stalo Subaru Traviq. Jak asi leckdo z fotografie poznal, je to Opel Zafira první generace, jen s jiným logem.
Traviq se prodával mezi lety 2001 a 2004 jen v Japonsku a poněkud překvapivě po boku původního Opelu. S tím sdílel i techniku, tedy pohon předních kol a řadové benzinové čtyřválce. Typické Subaru má přitom pohon všech kol a motory Boxer, což ale Traviqu zůstalo zapovězeno. Dalším střípkem do jeho skládačky je fakt, že se nevyráběl jen v Bochumi, ale také thajském Rayongu.
Dohromady se prodalo jen asi dvanáct tisíc kusů japonsko-německého MPV, žádný velký úspěch se tedy nedostavil. Jméno Traviq je pak mimochodem složenina anglických slovíček "travel", tedy "cestovat", a "quick", tedy "rychle".