Automobilka Jaguar-Land Rover vyvíjí asistenta pro práce na silnici. Kéž by byl k dispozici už letos

Radek Pecák Radek Pecák
22. 7. 2016 7:41
Na trase dlouhé 66 kilometrů začíná letos společnost Jaguar-Land Rover testovat na výzkumných autech nové technologie. Auta se postupně musí naučit komunikovat mezi sebou, ale také se semafory i záchranářskými vozidly.
Budoucí Jaguary vám usnadní i jízdu po opravované dálnici D1.
Budoucí Jaguary vám usnadní i jízdu po opravované dálnici D1. | Foto: Radek Pecák

Řadu pozoruhodných asistenčních systémů připravuje pro řidiče svých budoucích vozů britsko-indická automobilka Jaguar-Land Rover.

Jedním z těch, které by se letos na tuzemských silnicích nesporně hodily, je asistenční systém pro práce na silnici. Využívá přední stereokameru, která vytváří 3D obraz silnice před vámi a společně s vyspělým softwarem dokáže rozpoznat kužele a zátarasy. Systém pozná, že se vozidlo blíží k začátku opravovaného úseku, identifikuje ideální cestu složitým staveništěm a protisměrným jízdním pruhem, a informuje řidiče, že se silnice před vozidlem zužuje. Systém poté v případě potřeby lehce zasáhne do řízení, aby pomohl udržet vozidlo uprostřed pruhu.

Včasné upozornění na blížící se sanitku se hodí.
Včasné upozornění na blížící se sanitku se hodí. | Foto: Jaguar

„Jízda ucpaným úsekem s probíhajícími opravami může být pro mnoho lidí stresující záležitostí. Zejména pokud jsou pruhy úzké a přechází na opačnou stranu silnice, nebo pokud je vodorovné dopravní značení slabé, zakryté nebo zcela chybí. Proto přicházíme s naším prototypem systému, který navede vozidlo do středu úzkého pruhu a zmenší tak zátěž řidiče. Díky dalšímu budoucímu výzkumu by tento systém mohl vozidlům umožnit autonomně projíždět úseky s probíhajícími opravami,“ říká šéf výzkumu Jaguar-Land Rover LTony Harper.

Další systém bude umět upozorňovat na vozidla nacházející se v nepřehledné zatáčce nebo za horizontem.

Jak řidiči běžných aut, tak i záchranáři v budoucnosti určitě ocení systém pro upozornění na vozidlo záchranné služby. Ten umožní propojeným sanitkám, policejním nebo hasičským vozům komunikovat s ostatními vozidly na silnici. Zařízení v zásahovém vozidle by vyslalo upozornění o svém příjezdu dlouho předtím, než by řidič viděl maják nebo slyšel sirénu. Řidiči by dostali akustické varování společně s vizuálním upozorněním o vzdálenosti zásahového vozidla a směru, ze kterého přijíždí. Mohli by tak bezpečně zastavit u krajnice a nechat projet zásahové vozidlo. To by minimalizovalo zdržení vozidel záchranných složek a zabránilo vzniku nehod.

K ověření těchto a dalších technologií společnost Jaguar Land Rover plánuje vytvořit v nadcházejících čtyřech letech flotilu čítající přes 100 výzkumných vozů. Ty jí pomohou vyvíjet a testovat celou řadu technologií pro propojená a autonomní vozidla (CAV). První z těchto výzkumných vozů budou ještě letos jezdit na zkušební trase, která je 66 km dlouhá a nachází se v okolí Coventry a Solihullu.

Prvotní testy budou zaměřeny na komunikační technologie mezi vozidly a mezi vozidlem a infrastrukturními technologiemi. Ty vozidlům umožní komunikovat mezi sebou a s dopravními značkami, návěstními mosty a semafory.

 

Právě se děje

Další zprávy