Znáte doubledecker z NDR nebo bulharské RTO? Vybíráme zajímavé socialistické autobusy

Jan Matoušek Jan Matoušek
1. 6. 2024 6:32
V Československu to byly modely Škoda 706 RO či RTO nebo Ikarus 280, které se staraly o přepravu cestujících ve velkých městech i mimo ně. Zapomínat ale rozhodně neradno ani na další zajímavé autobusy, které třeba v Československu ani nejsou známé. Vybrali jsme proto několik zajímavých autobusů, často i s návazností na československou výrobu.
Foto: Jelcz

Jelcz 043 - Přežil svůj vzor

Naopak poměrně známým licenčním (skoro) dvojníkem Škoda 706 RTO byl polský Jelcz nejprve s typem 043. Jeho produkce začala v roce 1959 na podvozkových skupinách RTOch s motory Škoda, a dokonce i s karoserií, až na detaily stejnou jako u československého autobusu. Není divu, i díly karoserie byly dovážené do Polska, ale postupně se je - na rozdíl od techniky - povedlo lokalizovat.

Model 043 byl meziměstský, podvozek RTOch ale měly i městský typ 272 MEX nebo dálkové modely 014 Lux a 015 Lux. Základem byly československé podvozky i pro kloubové Jelcze, RTO se přitom v této verzi sériově nikdy nevyrábělo. Není bez zajímavosti, že některé licenční Jelcze se následně dostaly oficiální cestou i do Československa. Není problém je ale rozpoznat, protože polské autobusy mají přední světla vystouplá, československé zapuštěná.

Určitě za zmínku také stojí, že model 043 se vyráběl až do roku 1986, čímž o spoustu let přežil 706 RTO. Existoval pak i autobus Jelcz 044, který sice jako 706 RTO díky licenci vypadal, měl ale vlastní polský podvozek a polský motor. Zajímavý prototyp MAT Olawka stál zase na podvozku nákladního modelu Star 25 a díky použití dílů z dálkového autokaru 014 Lux opět vypadal jako zkrácené RTO. S ním ale nemá nic společného.

 

Právě se děje

Další zprávy