Jan Matoušek
7. 6. 2018 6:43
Ani Hyundai, ani Kia. První skutečně populární jihokorejskou značkou v České republice bylo Daewoo. Začalo to ještě před rokem 1989, kdy se na československý trh dostalo několik kusů modelu Racer. S přeměnou trhu se korejská automobilka na chvíli stáhla, koncem devadesátých let ale vytáhla z rukávu eso - minivůz Matiz, který byl dostatečně obratný ve městě a dostatečně prostorný uvnitř. K tomu měl italský design a dobrou cenovku. Proto auto pravidelně zaujímalo přední příčky prodejů. V roce 1999 to bylo dokonce nejprodávanější dovážené auto v Česku. Matiz teď po dvaceti letech končí. Připomeňte si, kolik kdysi stál i pod kolika různými značkami vznikal.
Z Polska
Hlavní výrobní závod byl pro Daewoo Matiz v Jižní Koreji. Vznikal však i na řadě jiných míst. Například v Rumunsku, kde auto vyráběla továrna ve městě Craiova. Jednalo se o společný podnik Daewoo a rumunské vlády, po převzetí korejské automobilky koncernem General Motors však začala perspektiva závodu upadat. Následně nastaly i problémy s licencí, až v roce 2008 skončila výroba Daewoo v Rumunsku úplně a továrnu převzal Ford. Do konce celého závodu se tam vyráběl Matiz v původní nezměněné podobě.
Další továrnou, která se starala o produkci minivozu, byla varšavská FSO. Tu začátkem 90. let koupilo Daewoo a přejmenovalo na Daewoo-FSO. V Polsku vznikalo několik modelů, mezi nimi například i výrazně omlazená řada Polonez. Produkce Daewoo Matiz začala v roce 1999 a tamní továrna má na svědomí třeba i atraktivně vypadající verzi Style (na snímku) s dvoubarevným lakováním. V roce 2000 však Daewoo upadlo do finančních problémů a podobně jako v případě rumunské továrny ani FSO nebylo součástí dohody s GM. Od roku 2004 se tam továrna jmenovala zase jen FSO a do roku 2007 vyráběla mimo jiné i Matiz pod svou značkou, tedy FSO Matiz. Opět se jednalo o původní, nezmodernizovanou verzi.