Aut se šidícím softwarem v motorech je v Česku víc, než ministerstvo původně oznámilo

Radek Pecák Radek Pecák
15. 10. 2015 17:45
Svolávací akce, která má napravit dieselové motory s podvodným softwarem manipulujícím výsledky emisních zkoušek, se měla podle původních odhadů ministerstva dopravy týkat asi 148 000 vozů. Jejich počet ale navýší dovezené ojetiny - řádově o desítky tisíc. Nový šéf koncernu Volkswagen Matthias Müller dnes přiznal, že z aféry se bude firma léčit 2- 3 roky a bude muset navíc upravit svojí dlouhodobou strategii do roku 2025.
Majitelé aut s těmito motory budou muset v Německu do servisů povinně.
Majitelé aut s těmito motory budou muset v Německu do servisů povinně. | Foto: Radek Pecák

Praha - Řádově o desítky tisíc se zvýší počet vozů s dieselovými motory v Česku, jejichž majitelům ministerstvo dopravy pošle výzvu k návštěvě autoservisu kvůli podvodnému softwaru. Vyplývá to z informací, které získal online deník Aktuálně.cz z dobře informovaných zdrojů.

Původní počet 101 tisíc nových vozů Škoda, 38 tisíc osobních i užitkových volkswagenů, asi sedm tisíc audi a 1800 seatů totiž ještě navýší automobily, které byly do Česka dovezeny jako ojeté.

"Přesný počet ještě není spočítán, podklady máme pouze od Škodovky," říká mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. U ní by mělo jít zhruba o pět tisíc aut. Celkový počet tak značně navýší dovezené modely Golf, Passat a dalších oblíbených vozů wolfsburgské automobilky.

Naopak v Německu bude počet svolávaných vozů nižší než původně oznámených 2,8 milionu. Při podrobném dohledávání bylo zjištěno, že 400 tisíc aut s podvodným softwarem již v mezidobí ze země zmizelo. Celkově v Evropské unii svolá Volkswagen do servisů zhruba 8,5 milionu naftových vozidel, jichž se týká emisní skandál. Svolávací akce má začít v lednu 2016.

Celá aféra má na koncern Volkswagen značný dopad. Automobilka by se, podle dnešního výroku nového šéfa Matthiase Müllera na shromáždění manažerů firmy v Lipsku, mohla zotavit z nynějšího skandálu s emisemi do dvou až tří let. "Musíme ale upravit svou dlouhodobou strategii do roku 2025," dodal Müller.

Německo nyní přitvrdilo a požaduje, aby svolávací akce byla povinná. Původně měla být kontrola a oprava vozů pro jejich majitele dobrovolná. Jak to nakonec dopadne v Česku, zatím rozhodnuto není.

"České ministerstvo dopravy se nyní obrací na britskou autoritu, kde probíhá homologace vozů Škoda pro evropský trh, s dotazem, jaký postup chce zvolit pro značku Škoda, a bude zjišťovat, jaká řešení celého problému jsou možná," uvedlo v oficiálním prohlášení ministerstvo dopravy.

"Nebudeme přijímat nějaká unáhlená rozhodnutí ohledně povinnosti nebo dobrovolnosti svolávací akce," říká ministr dopravy Dan Ťok. "Musíme v prvé řadě chránit zákazníky, kteří mají vozy s těmito dieselovými motory. Jejich nákupem a provozováním nic neprovedli a za problémy s motory nemůžou. Nicméně jsme nyní v kontaktu s německými a britskými autoritami, se kterými řešíme další postup," dodává Ťok.

 

Právě se děje

Další zprávy