Americké super auto z 80. let měnilo barvu, aby lidé nepoznali, že existuje jen jediný kus

Jan Markovič Jan Markovič
23. 7. 2018 17:32
Ferrari nebo Lamborghini – to jsou značky, které většinu lidí napadnou jako první, když se řekne "super auto". V USA nic podobného v osmdesátých letech neměli. Proto dva konstruktéři přišli s myšlenkou postavit konkurenci italským vozům snů. Vznikl Vector, který šokoval vzhledem svých aut, ale stal se naprostým propadákem. Pokračuje seriál o retro autech.
Vector W8 zaujal neuvěřitelně nízkou siluetou. Objevil se na první obálce českého časopisu Auto Tip.
Vector W8 zaujal neuvěřitelně nízkou siluetou. Objevil se na první obálce českého časopisu Auto Tip. | Foto: Vector

Seriál Retro auta (2. díl) - Historie Vectoru startuje na začátku osmdesátých let. Tehdy se dohromady dali designéři Gerald Wiegert a David Kostka. Založili spolu firmu Vector Motors a v roce 1980 stvořili první prototyp Vector W2.

Vůz, který svými futuristickými tvary strhává pozornost ještě dnes, dostal velmi lehkou karosérii z kevlaru a karbonového vlákna. Drahý materiál, který dnes automobilky používají nejen na aerodynamické doplňky, ale i celé díly karosérie, byl tehdy v automobilovém průmyslu prakticky neznámý. Wiegert použil také velké množství hliníku.

Prototyp W2 se pozná podle předních světel skrytých za mřížkou. Na zádi byla rovněž brzdová světla schovaná pod podélnými mřížkami. Auto zaujalo velmi nízkou stavbou karosérie a interiérem. Prototyp měl ukazatele provozních údajů podobné těm ve stíhačce a volant s vypouklým středem.

Motor byl uložen uprostřed za zády posádky. První vůz dostal dvakrát přeplňovaný motor od Chevroletu. Osmiválec měl objem 5,7 litru, ze kterého byl schopen vyprodukovat rovných 600 koní a 800 Nm maxima točivého momentu. Maximální rychlost měla být 320 km/h. Na solných pláních v Bonneville se ale s tímto autem podařilo dosáhnout maxima 389 km/h.

Kabina připomínala kokpit stíhačky.
Kabina připomínala kokpit stíhačky. | Foto: Vector

Wiegert nutně potřeboval peníze na rozjezd produkce a snažil se oslovit řadu investorů. Auto se tak objevilo ve filmu, v seriálu i v několika televizních reklamách. Měl pouze jediný exemplář, ale pravidelně měnil barvu jeho laku, aby navodil dojem, že vozů existuje více.

Proto se také můžeme s Vectorem W2 setkat ve stříbrném i červeném provedení. Jde ale o stejné auto s číslem karosérie PP-0. Říká se, že s tímto vozem najezdil Wiegert přes 160 tisíc kilometrů a stále mu patří.

Mnohaleté úsilí se nakonec konstruktérovi vyplatilo a v roce 1989 se podařilo rozjet omezenou výrobu modelu Vector W8 Twin Turbo. Do vozu nasadil osmiválec o objemu 6,0 litru Rodeck převzatý ze závodního auta. Navíc ho ještě přeplňovala dvě velká turbodmychadla.

Výsledný výkon tak měl hodnotu 626 koní a maximum točivého momentu 854 Nm. Navzdory použitým materiálům už nebylo auto na dnešní poměry až zas tak lehké, vážilo 1506 Kg. Přesto zvládlo pokořit stovku za 4,2 sekundy a uhánět maximální rychlostí 352 km/h.

K řazení sloužila automatická převodovka se třemi rychlostními stupni. Prototyp W2 řadil manuálem. Síla motoru šla jen na zadní kola.

Na rozdíl od verze W2 dostalo W8 velmi zajímavě řešená přední světla. Ta se z nízké kapoty nevyklápěla nahoru jako u Ferrari a Lamborghini, ale zůstávala pevně na místě zabudovaná uvnitř. Při aktivaci se jen krycí panel sklopil směrem dolů.

Takto vypadal Vector v průřezu.
Takto vypadal Vector v průřezu. | Foto: Vector

Lehkou inovací prošel také kokpit. Ukazatele s diodami vystřídal monochromatický displej, který ještě více připomínal leteckou kabinu. Naučit se z něj odečítat veškeré údaje a ovládat ho nebylo podle pamětníků nic jednoduchého. To ale patřilo k atmosféře tohoto vozu s křídlovými dveřmi.

Bohužel, sen o pokoření italských supersportů se nekonal. Vector byl neúspěšný. Do roku 1993 se ho vyrobilo jen 19 kusů, z toho 17 bylo určeno pro zákazníky. Není proto divu, že potkat ho v běžném provozu je pro automobilové nadšence zázrak hodný bujarých oslav. Pokud se vůbec nějaký vůz dostane do prodeje, může se jeho cena vyšplhat až ke 20 milionům korun. Vector W8 měl pak ještě nástupce. Vůz s označením M12 poháněl motor od Lamborghini.

 

Právě se děje

před 8 minutami

Policisté odhalili rozsáhlý gang drogových dealerů, obvinili 60 lidí

Policisté ve spolupráci s kolegy z USA a Austrálie odhalili gang obchodníků s kokainem a heroinem. V ČR zatím obvinili 60 lidí, hrozí jim až 18 let.

před 26 minutami

Dallas vyhrál duel NBA v Mexiku, proti Detroitu opět zářil Dončič

Basketbalisté Dallasu vyhráli čtvrteční duel NBA v Mexiku a při vítězství nad Detroitem 122:111 se opět činil zejména Luka Dončič. Hvězdný Slovinec nastřílel 41 bodů, doskočil 12 míčů a přidal 11 asistencí a zaznamenal osmý triple double v sezoně.

Dvacetiletý rozehrávač dosáhl dvouciferných čísel ve třech základních statistikách už posedmé v kariéře na cizí palubovce, což se před dovršením 22 let ještě nikomu nepodařilo. Slavní Magic Johnson a LeBron James odehráli svého času takových zápasů šest. Jako nejmladší hráč v historii také Dončič nashromáždil už druhý triple double se čtyřicetibodovým výkonem v sezoně.

"Neustále se zlepšujeme. Já, Kristaps (Porzingis), který nehrál skoro dva roky, celý tým. Věřte, že budeme ještě lepší," prohlásil tahoun Mavericks. "Luka začíná dělat ze skvělých výkonů rutinu. Jsem za něj moc rád, ale hlavně mě těší, že nikdy nezapomíná na spoluhráče," přidal trenér Rick Carlisle.

Slovinskému reprezentantovi sekundoval Seth Curry, který nastřílel 30 bodů z pozice náhradníka. Porzingis přidal 20 bodů a osm doskoků. Nejlepším hráčem Pistons byl s 23 body a 15 doskoky Andre Drummond.

Mexiko hostilo od roku 1992 už 29. utkání NBA, což dělá ze souseda USA zemi s největším počtem duelů mimo území samotných Spojených států. Třicátý zápas se odehraje v sobotu, kdy se opět v Mexico City představí San Antonio a Phoenix.

Výsledky NBA:

Boston - Philadelphia 109:115, Denver - Portland 114:99, Detroit - Dallas 111:122, San Antonio - Cleveland 109:117 po prodl.

před 1 hodinou

Za ubytování v Praze zaplatí lidé od ledna 21 korun za den, městu poplatek vynese 370 milionů ročně

Ubytovací zařízení v hlavním městě budou od ledna vybírat poplatek za pobyt 21 korun za osobu a den. Podléhat mu budou i služby typu Airbnb. Jde o součet maximální sazby rekreačního a lázeňského poplatku. Vláda rozhodla o sloučení obou poplatků od nového roku v jediný. Praha díky tomu může počítat s výnosem téměř 370 milionů korun, tedy o zhruba 14 procent vyšším než dosud. Informace vyplývá z důvodové zprávy ke změně vyhlášky, kterou schválili pražští zastupitelé.

Podle novely zákona může být poplatek od ledna maximálně 21 korun za osobu a den, od roku 2021 budou moci obce podle svého rozhodnutí vybírat až 50 korun. Podle primátorova náměstka Petra Vyhnánka (Praha Sobě) bude návrh na zvýšení poplatku zastupitelům předkládat znovu za rok, protože současný poplatek je "směsně nízký", řekl. Dosud platil rekreační nebo lázeňský poplatek maximálně 15 korun za osobu a den a poplatek z ubytovací kapacity šest korun za lůžko a den.

Poplatek se týká každého krátkodobého pobytu bez ohledu na místo a účel. Neplatí se za první den pobytu a jen pokud ubytování nepřekročí 60 po sobě následujících dní. Osvobozeni od platby jsou lidé starší 70 let a lidé ubytovaní v souvislosti se sezonní prací. Nad rámec zákona Praha osvobodila od poplatku skupiny dětí a mládeže v ubytovnách sdružení dětí a mládeže, pokud cena za ubytování nepřesáhne trojnásobek poplatku za osobu a den.

před 1 hodinou

Praha vypíše nový tendr na dostavbu vyhořelého křídla Průmyslového paláce, bude stát 2 miliardy korun

Hlavní město vypíše tendr s odhadovanou hodnotou dvě miliardy korun na dostavbu vyhořelého křídla a rekonstrukci Průmyslového paláce na Výstavišti. V pátek to schválili zastupitelé. Začít stavět by se mohlo koncem příštího roku. Město už jednu zakázku vypsalo, ale současné vedení magistrátu ji zrušilo, podle něj byla neaktuální. Projekt počítá se stavbou repliky levého křídla, které vyhořelo v roce 2008, a vybudováním nového zázemí či technických prostor.

Po rekonstrukci by palác měl sloužit stejnému účelu jako dosud, tedy k pořádání výstav, veletrhů, kongresů a dalších akcí. Střední trakt by podle schváleného dokumentu měl pojmout 1250 osob, pravé křídlo 2500, dostavěné levé křídlo 3300 a foyer 400 lidí.

Projekt dostavby a rekonstrukce se snaží co nejvíce zachovat původní podobu stavby z roku 1891, kdy byl palác otevřen. Kromě toho počítá s dobudováním dalšího zázemí a technickými úpravami památkově chráněného objektu. Novinkou bude například podchod pod levým křídlem paláce, kterým se bude možné od vchodu nebo z foyer dostat ke Křižíkově fontáně. Původně bylo v plánu vybudovat podchod i pod pravým křídlem, kvůli námitkám památkářů z toho však sešlo, a podzemní pasáž bude pouze pod nově dostavěným křídlem. Vnikne pod ním také nový suterén s prostory pro zázemí či sociální zařízení. Interiéry paláce by měly z větší části zůstat ve stávající podobě.

Další zprávy