Více než desetinu ročního státního rozpočtu České republiky vložil globální automobilový koncern Fiat Chrysler (FCA) do záchrany kdysi slavné značky Alfa Romeo. Ta loni prodala na českém trhu pouze 104 nových vozů. "Ano, zvlášť v Česku jsme byli úplně na dně. Ale chceme se zvednou alespoň na úroveň Jeepu," řekl Aktuálně.cz Filiberto Barbero, generální ředitel koncernu Fiat Chrysler pro region střední a východní Evropy. Jeep prodal loni v Česku více než tisíc aut a v prvním pololetí letošního roku přidává dalších 46 procent.
Jak je možné, že koncern FCA nechal slavnou značku s dlouhou historií vyrábějící sportovně laděná auta klesnout tak hluboko? "Hodně jsme investovali do Fiatu a Jeepu, takže se na Alfu Romeo nedostávalo. Teď se ale do ní nalilo pět miliard eur a máme s ní velké plány nejen v Evropě, ale i v Americe," vysvětluje Barbero.
Nová Giulia není jediným produktem ofenzívy Alfy Romeo. Modernizací prošel malý hatchback Mito i větší Giulietta, ještě letos se ukáže nový model kategorie SUV, který zřejmě dostane jméno Stelvio, v plánu je i sedan větší než Giulia. Právě její přijetí, nebo nepřijetí zákazníky je ale pro Alfu hodně důležitým momentem. Některá zahraniční média dokonce tvrdí, že jde o "make or brake" model, tedy auto, které může Alfu Romeo znovuzrodit i pohřbít.
Krátce jsme se na Slovensku svezli dvěma verzemi nového sedanu. Vnější design nové alfy budil většinou velmi pozitivní emoce. Platí to jak o základním provedení tak dvojnásob o nejsilnější variantě Quadrifoglio Verde. Také uvnitř to vypadá na první pohled pěkně, ale na ten druhý jsme objevili několik pih na kráse, které třeba u BMW nebo Mercedesu nenajdete. Například lacině vyhlížející plastové vnitřní kliky, nebo plechově znějící zavírání víka kufru.
Jízda s novou Giulií je díky skvěle naladěnému řízení a pohonu zadních kol i s docela hlučným naftovým motorem podmanivá a sportovní, ale na osmnáctipalcových kolech nepříliš komfortní.
Speciálním zážitkem bylo svezení s verzí Quadrifoglio Verde na uzavřeném okruhu Slovakia Ring. Tenhle dynamit s pohonem zadních kol a šestiválcovým benzinovým motorem dopovaným dvěma turby by se mohl stát novým kultem nadšenců do sportovních verzí manažerských sedanů. Stojí ale více než dva miliony korun.
Porovnání dynamiky Alfy Romeo Giulia QV s konkurenty
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Verde zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,9 s, což je nejlepší hodnota mezi sedany střední třídy.
Jen o desetinu horší je Mercedes třídy C ve specifikaci 63 AMG. Má stejný maximální výkon 375 kW jako Giulia QV, ale místo šestiválce jej pohání osmiválec.
Nejlínějším benzinovým sedanem střední třídy je Opel Insignia se čtyřválcovým motorem bez turba s objemem 1,8 l. Rychlosti 100 km/h dosahuje z místa za 11,4 s.
Zatím se Giulia prodává ve třech výbavách, s dvěma typy motorů, pohonem zadních kol a manuálním i automatickým řazením. Ještě letos by měla velkou mezeru mezi nejvyšší běžnou verzí Giulia Super a sportovní variantou Quadrifoglio Verde vyplnit výbava Veloce, k dispozici bude i benzinový čtyřválec a pohon všech kol pro oba typy paliv. S kombíkem se podle Barberových slov nepočítá. Alfa Romeo chce v Česku prodávat řádově stovky kusů giulií za rok.
Porovnali jsme novou Alfu Romeo Giulia s nejsilnější verzí naftového motoru 2,2 l a automatickým řazením s největšími konkurenty BMW řady 3 a Mercedesem třídy C v podobné konfiguraci. Podívejte se zde.