Aerovku Edvarda Beneše má nově pražské technické muzeum

Radek Pecák Radek Pecák
26. 4. 2012 19:04
S vozem jezdila hlavně manželka prvorepublikového prezidenta
Foto: Radek Pecák

Místo bílé má černou střechu a uvnitř jsou jiné přední sedačky. Jinak černý automobil Aero 50 HP, který je čerstvým exponátem  v dopravní hale Národního technického muzea v Praze na Letné, vypadá naprosto stejně jako na černobílých, poněkud zašlých fotografiích, pocházejících z druhé světové války.

Dokonce má stále stejnou registrační značku.

Plátěná stahovací střecha byla původně bílá.
Plátěná stahovací střecha byla původně bílá. | Foto: Radek Pecák

Registrační značka je stále stejná.
Registrační značka je stále stejná. | Foto: Aktuálně.cz

Automobil, o který se jedná, sloužil členům československého exilového diplomatického sboru v Londýně v době druhé světové války.

Do Anglie dorazil po Mnichovu

Podle informací, které o voze zjistili pracovníci Národního technického muzea, byl automobil s velkou pravděpodobností původně soukromým majetkem manželky prezidenta Edvarda Beneše, a je tedy vysoce pravděpodobné, že se v něm vozil i prezident Edvard Beneš.

Později, v době, kdy už byl hlavou exilové vlády, využíval luxusní britské Daimlery

"Podařilo se nám zjistit, že se do Londýna dostal vůz v rozloženém stavu a byl sestavován v dílně, která je zhruba kilometr vzdálená od tehdejšího bydliště manželů Benešových," informuje Petr Kožíšek, největší odborník na automobilovou techniku v Národním technickém muzeu.

Za války jezdily automobily v Londýně s upravenými světlomety.
Za války jezdily automobily v Londýně s upravenými světlomety. | Foto: Radek Pecák

To, že byl částečně rozebraný vůz zkompletován v Londýně na podzim 1939 pro potřeby samotného exilového prezidenta Edvarda Beneše, uvádí ve svém díle i renomovaný britský historik Mike Worthington-Williams.

Národní technické muzeum sbírá vozy prezidentů

S jeho britským majitelem, panem Philipem Goldsmithem, který je od skončení druhé světové války již několikátým majitelem vozu, je Petr Kožíšek již 15 let v úzkém kontaktu.

"Zatím máme automobil zapůjčený na tři roky. Je kompletní až na přední sedačky, které pocházejí z podstatně modernějšího automobilu, také prošel renovací, včetně lakování. Nová je také plátěná střecha tohoto kabrioletu, který podle zadání firmy Aero vyráběla v sériích po několika desítkách kusů slavná karosářská firma Sodomka," sdělil Kožíšek.

Přední část má kabriolet stejný jako všechny Aero 50, zadní část kabrioletu je dílem Sodomky.
Přední část má kabriolet stejný jako všechny Aero 50, zadní část kabrioletu je dílem Sodomky. | Foto: Radek Pecák

Národní technické muzeum bude nyní usilovat o zakoupení vozu. Zapadal by totiž do jeho dlouhodobě budované sbírky automobilů, které využívali prezidenti našeho státu.

Aero 50 byl nejvýkonnější vůz z produkce pražské továrny, která mimo aut dělala i letadla. Známý je typ Aero 30, který poháněl litrový dvoudobý dvouválec, Aero 50 měl pod kapotou dvoulitrový čtyřválcový dvoudobý motor, jehož výkon byl 48 koní. Mohl dosáhnout maximální rychlosti 125 kilometrů v hodině, což ho řadilo mezi nejrychlejší vozy vyráběné v tehdejší době na území Československa.

 

Právě se děje

Další zprávy