Primát nejúspornějšího vozu, který je současně schopen dopravovat čtyři lidi, získá alespoň pro nejbližší období Volkswagen Twin Up!.
Vůz, který se představil na autosalon v Tokiu, využívá pohonný systém z modelu XL1. Jedná se o hybrid, který je schopen ujet až padesát kilometrů pouze na elektřinu a kombinovaná spotřeba na sto kilometrů dosahuje jen 1,1 litru. To je sice o dvě desetiny litru více než je spotřeba XL1, jenže ten je pouze dvoumístný a navíc vyroben z kompozitů. Twin Up! má karosérii běžného vozu Up!, který sjíždí z výrobních pásů bratislavského závodu Volkswagenu.
Jednotlivé komponenty pohonné soustavy - vznětový motor, elektromotor a dvouspojková převodovka DSG jsou ovšem v Upu rozmístěny jinak než v XL1. Navíc musel být převis karosérie vpředu prodloužen o tři centimetry. Právě tam se nachází se turbodiesel 0,8 TDi s výkonem 35 kW, stejně výkonný elektromotor a sedmistupňová prřevodovka a příslušná elektronika.
Vzadu, pod zadními sedadly a podlahou zavazadlového prostoru, se nacházejí "zásobníky energie": lithium-iontový akumulátor (kapacita: 8,6 kWh) včetně 12V akumulátoru pro palubní síť a palivová nádrž o objemu 33 litrů.
Twin up! ujede pomocí čistě elektrického pohonu s nulovými emisemi 50 kilometrů. V normovaném jízdním cyklu EU pro určování porovnatelných hodnot spotřeby paliva vozidel s hybridním pohonem typu plug-in dosáhla studie kombinované spotřeby paliva 1,1 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 pouhých 27 g/km.
Na elektřinu až 125 km/hod
V čistě elektrickém provozu zrychlí twin up! z 0 na 60 km/h za 8,8 sekundy. Při pohonu výhradně elektromotorem může jet studie nejvyšší rychlostí 125 km/h. V hybridním režimu je k dispozici točivý moment 215 Nm, což je v kategorii malých vozů velmi vysoká hodnota. Za branami města zrychlí Volkswagen twin up! v hybridním režimu z klidu na 100 km/h za 15,7 sekundy. Nejvyšší rychlost je v tomto případě 140 km/h.
Akumulátory mohou být dobíjeny ze zásuvky nebo za jízdy prostřednictvím motoru TDI. Pokud jede vůz pouze na elektřinu, motor TDI nepracuje a je odpojen od hnacího řetězce zvláštní spojkou. Dvouspojková sedmistupňová převodovka DSG zůstává plně funkční. Řidič se sám rozhoduje (je-li akumulátor dostatečně nabitý), kdy a kde pojede twin up! s čistě elektrickým pohonem. Povel k tomu vydá prostým stisknutím tlačítka e-Mode.
Volkswagen v tiskové zprávě uvádí, že opětovné spuštění dvouválce probíhá s maximálním komfortem. Při tzv. impulzním spuštění motoru TDI za jízdy se zvýší otáčky rotoru elektromotoru a spojka motoru se velmi rychle uzavře. TDI se tak přímo dostane na potřebné otáčky.
Pro twin up! byly nově uspořádány ovládací a zobrazovací prvky, přičemž studie sází kompletně na digitální zobrazování. V závislosti na provozním režimu (hybridní nebo čistě elektrický) se mění vzhled a informační obsah sdruženého přístroje. Přitom se mění například ručičky, stupnice a barva dekoračního osvětlení kolem sdruženého přístroje z bílé (hybridní pohon) na modrou (čistě elektrický pohon).
Ve studii twin up! jsou - poprvé ve vozu značky Volkswagen - zobrazovány výhradně digitálně také funkce klimatizace. Veškeré nastavení funkcí klimatizace probíhá prostřednictvím centrálního dotykového displeje. Řidič a spolujezdec si přitom mohou individuálně nastavit "pociťovanou teplotu" - tedy nejen proudění vzduchu, jak je dosud běžné - pro různé části těla. Automatická klimatizace následně automaticky reguluje potřebná nastavení teploty, ventilátoru a rozdělování vzduchu.