Hodonín/Topoľčianky - Prezidenti České republiky a Slovenska, Miloš Zeman a Andrej Kiska, v neděli odpoledne přijeli historickým vlakem do slovenských Topoľčianek z Hodonína. Jízda z rodiště prvního československého prezidenta Tomáše Garriqua Masaryka k zámku v jihoslovenské obci, který byl letním sídlem Masaryka, se stala součástí vzpomínkových akcí ke stému výročí vzniku Československa. Na nádraží v Topoľčiankách vítaly prezidenty desítky lidí.
Český a slovenský prezident se vydali vlakem na cestu do Topoľčianek přesně 95 let poté, co tam Masaryk přijel poprvé. V Topoľčiankách například vznikaly Hovory s T. G. Masarykem spisovatele Karla Čapka.
Na místním nádraží, kam již osobní vlaky nejezdí, vítaly Zemana i Kisku potleskem desítky lidí, mnozí měli v rukou české a slovenské vlaječky. Po příjezdu historické soupravy s parní lokomotivou a krátkém přivítání hlav obou států prezidenti nastoupili do kočáru. Ten je přepravil do zámku, na jehož nádvoří se uskutečnil uvítací ceremoniál se státními hymnami.
Zámek v Topoľčiankách se stal letním sídlem československých prezidentů v 20. letech minulého století. Posledním z hlav států, jenž zámek využíval, byl podle dostupných informací Antonín Zápotocký (prezidentem 1953 až 1957). Stavba obklopená parkem je národní kulturní památkou. Její součástí je hotel, jakož i muzeum s expozicí nábytku, bytových doplňků a zbraní. Zámecká knihovna má více než 14 000 svazků.
Český a slovenský prezident cestují historickým vlakem z Hodonína do Topol’čianek. Součástí vlaku je i salónní vůz prvního čs. prezidenta T. G. Masaryka. pic.twitter.com/JLi1dsHAxD
— Jiří Ovčáček (@PREZIDENTmluvci) July 29, 2018
"Nikdy jsem na tomto zámku nebyl a velice se na něj těším," řekl ve vlaku novinářům Zeman. Zopakoval, že je zastáncem první republiky. "Neustále ji dávám za příklad," uvedl.
Podle Kisky bylo období první republiky plné naděje a optimismu z budování nového státu a demokracie v nové Evropě.
Vedle světlých momentů společné historie připomněli prezidenti i ty temné. "Smutných období bylo více, nejsmutnější bylo rozdělení a existence Slovenského státu," prohlásil Kiska. Připomenul, stejně jako Zeman, že smutné období bylo po roce 1948 a po roce 1968. "Prožili jsme toho spoustu a neznám dva státy, které by k sobě měly na světě tak blízko," dodal.
Politici si pochvalovali také nevšední cestu vlakem. "Velmi mě dnešní cesta těší, i když v naší době už zůstanou cesty vlakem jen výjimečnou příležitostí," nechal se slyšet slovenský prezident.
Pro jízdu dvojice státníků byl sestavený speciální vlak, který táhla lokomotiva zvaná zelený anton. Šlo o první rychlíkovou lokomotivu československé výroby s označením 486.0.
Škodovy závody vyrobily ve 30. letech minulého století devět kusů. Za lokomotivou byl mimo jiné zařazen pro prezidenty salonní vůz z roku 1930, který vyrobila Ringhofferova továrna v Praze k Masarykovým 80. narozeninám. Dále jel také vůz vyrobený v 60. letech, kterým později jezdíval Gustáv Husák. Vlak doplňovala i postrková motorová lokomotiva zvaná bardotka.