Praha - Policejní statistiky zachytily nepříjemné rekordní číslo: zfetovaní řidiči loni způsobili nejvíc nehod za posledních pět let. Zatímco v roce 2010 zavinili řidiči pod vlivem drog 151 havárií, loni už to bylo 220 - tedy o téměř polovinu víc.
Nadto narostl i počet autonehod, jejichž viníkem byl nejen zfetovaný, ale k tomu ještě opilý řidič. A aby toho nebylo málo, statistiky policejního prezidia za posledních pět let ukazují, že při takových nehodách roste i počet mrtvých a zraněných.
Jeden odstrašující příklad za všechny: 2. května 2014 chce mladíka v Kostelci nad Labem zastavit policejní hlídka. Jenže muž se zákazem řízení nezastavuje. Naopak. Šlápne na plyn a ve vysoké rychlosti srazí policistku, která za několik minut umírá. Když mladíka policie chytí, test odhalí, že řídil zfetovaný.
"Je to fenomén dnešní doby, zejména u mladých začínajících řidičů," říká Jan Pechout z Besipu, oddělení podléhajícího ministerstvu dopravy.
Na zdrogované řidiče se zaměří
Šéf dopravní policie Tomáš Lerch Aktuálně.cz řekl, že je nutné se na drogy ještě více zaměřit. Jednou z možností je podle něho například "zvýšení preventivních aktivit", které by cílily hlavně na mladé řidiče.
"Možností může být i častější zveřejňování závažných dopravních nehod nejen ve vztahu k následkům, ale i ve vztahu k hrozícím sankcím," uvedl Lerch.
Loni zdrogovaní řidiči zabili čtyři lidi. Dalších 121 osob utrpělo jejich vinou lehká nebo těžká zranění. Pro srovnání: ještě před dvěma roky bylo obětí a zraněných zaznamenáno dohromady 74.
Podle Josefa Holka z tiskového oddělení ministerstva vnitra však za nárůstem statistických čísel stojí i to, že se dopravní policie na problematiku zdrogovaných řidičů zaměřuje mnohem více než dříve. "Policisté jsou školeni k rozpoznání řidičů pod vlivem návykových látek a hlídky mají k dispozici dostatek testerů," vysvětluje Holek.
Šéf "dopraváků" Tomáš Lerch to dokládá i konkrétními čísly. "V roce 2010 naši policisté odhalili 1450 řidičů pod vlivem návykových látek, v roce 2014 už to bylo 3303 řidičů," uvedl Lerch.
Tester stojí okolo 700 korun
Testování řidičů na drogy je přitom drahé. Jednorázový tester stojí okolo 700 korun a úředníci, kteří dohlížejí na peníze, v minulosti policisty za utrácení kárali. To už se prý ale neděje.
"Je dobře, že už policistům nikdo nevyčítá použití testeru. Droga působí v těle člověka dlouho a je mnohem déle identifikovatelná, což si řidič neuvědomuje," říká Jan Pechout z Besipu.
Proti zfetovaným řidičům by měl v budoucnu pomoci i registr přestupků, který po úmrtí policistky loni v květnu nejhlasitěji prosazoval ministr vnitra Milan Chovanec. Dnes leží novela ke schválení ve Sněmovně a registr by prý mohl být spuštěn již od příštího roku.
Policie zaznamenala nepříjemný trend také u nehod, které zavinili opilí řidiči. Jejich počet sice klesá, jenže je více mrtvých a zraněných. Podle Lercha je navíc počet nehod zaviněných opilci ve srovnání se západními zeměmi stále ještě vysoký.
"I přes pokles počtu dopravních nehod pod vlivem alkoholu neustále narůstá výše hladiny alkoholu naměřená u řidičů, kteří zavinili dopravní nehodu. Více než 70 procentům z nich je naměřena hodnota převyšující jedno promile," podotkl Lerch.
Zvyšuje se i podíl dopravních nehod pod vlivem alkoholu zaviněných cyklisty.
Od nehod odjíždí více řidičů
Podle dopravních expertů je také stále více případů, kdy řidiči ujíždějí od nehody. "Řidič si je vědom, že způsobil dopravní nehodu pod vlivem alkoholu. Proto ujel, aniž by například poskytl první pomoc," podotkl Jan Pechout z Besipu.
Policie se na podobné případy nedávno nově vybavila a nakoupila 240 kusů zastavovacích pásů s hřeby za zhruba 2,3 milionu korun. "Pásy jsou dlouhé 4,7 m a jsou osazeny 110 výměnnými dutými hroty. Rozvinutí a stažení trvá zhruba vteřinu," dodal Holek.
Škody, které způsobili řidiči pod vlivem drog nebo alkoholu, se pohybují v řádu stovek milionů korun. Loni to bylo celkově 251 milionů korun. V předešlých dvou letech pak 249 milionů.