Zapomeňte na farmářku. Zbourejte kus dálnice D11

Tomáš Fránek
28. 6. 2010 19:20
Aktivisté reagují na verdikt soudu, který potvrdil, že asi dva a půl kilometru dálnice stojí bez platného stavebního povolení
Nadjezd skořepinového typu u obce Kasaličky se nachází na 74. kilometru dálnice D11.
Nadjezd skořepinového typu u obce Kasaličky se nachází na 74. kilometru dálnice D11. | Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Brno - Zahajte řízení o odstranění kusu dálnice D11 na Královohradecku a když se ukáže, že stavba nejde legalizovat, tak ji zbourejte.

Takovou žádost dostane Ministerstvo dopravy od sdružení Děti země. To už podruhé chce, aby stát reagoval na to, že stát při stavbě malého úseku hradecké dálnice postupoval v rozporu se zákonem.

Nejvyšší správní soud minulý týden totiž zamítl stížnost Ministerstva dopravy a potvrdil zrušení stavebního povolení na část už provozovaného úseku D11. Jde o úsek mezi obcemi Osička a Libišany, který je asi dva a půl kilometru dlouhý.

Požádáme znovu

Nejvyšší správní soud ale rozhodl, že stát skutečně porušil práva majitele pozemků. Soudci uvedli, že stavební povolení neplatí.

Miroslav Patrik z organizace Děti země deníku Aktuálně.cz potvrdil, že ekologové znovu požádají o zahájení řízení o odstranění stavby. Stejnou žádost dostal úřad už loni v létě, odmítl ji s tím, že vyčká na verdikt soudu.

Nyní tak existují dvě možnosti - buď stát skutečně rozhodne a dálnici poprvé v historii takovou stavbu odstraní nebo se stavbu pokusí zlegalizovat a dodá všechny potřebné dokumenty, které podle soudu ve stavebném povolení chyběly. Ani to nemusí být jednoduché, chybějící dokumenty se totiž mají týkat alternativního řešení nadjezdu dálnice a vlivu na okolní pozemky.

"Soud už rozhodl a bude tedy na ministerstvu, jak se zachová. Měl by podobně jako je to v případě soukromých černých staveb postupovat tvrdě a nechat stavbu zbourat. Jinak bude zase v podezření, že pro něj platí jiné pravidla než pro ostatní," řekl Patrik.

Ministerstvo se teprve s rozsudkem seznamuje, mluvčí už minulý týden řekl, že zbourání dálnice nehrozí.  "Nemyslíme si, že by rozhodnutí soudu znamenalo, že by dálnice měla být zbourána. Po posouzení právníky stanovíme další kroky," řekl mluvčí Karel Hanzelka, který nechtěl předjímat další postup ministerstva.

Dálnice a rychlostní silnice patří mezi nejproblematičtější stavby v Česku. Kvůli chybám a porušením zákonů ze strany státu se totiž jejich výstavba prodlužuje a prodražuje.

V červnu Krajský soud v Ústí nad Labem například zrušil rozhodnutí krajského úřadu, který zamítl odvolání ekologů proti územnímu rozhodnutí Městského úřadu Litoměřice. Stavba dálnice má zpoždění, měla být hotová letos, nejbližší možný termín dokončení je nyní rok 2012 nebo 2013.

Stát i kraje porušují zákony

V rozhodnutí kraje k odvolání ekologů proti územnímu rozhodnutí o trase dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi soud našel podstatné vady řízení. Ty mohly mít vliv na zákonnost ekology napadeného rozhodnutí.

Na konci května Nejvyšší správní soud zrušil územní plán, který počítal s rychlostní silnicí R43 přes Brno. Úředníci podle soudu při zapisování trasy dálnice přes Bystrc chybovali.

Šestnáct let starý územní plán se totiž opíral o nadřazený Územní plán brněnské sídelní regionální aglomerace z roku 1985, který sice takzvanou Hitlerovu dálnici měl zakreslenou v trase 1, ale v textové části tohoto dokumentu o ní nebyla zmínka. Podle Nejvyššího správního soudu proto úředníci v roce 1994 nemohli brát tuto trasu jako směrodatnou a jistě určenou.
 

 

Právě se děje

Další zprávy