Západní země EU chtějí zakázat řidičům spánek v kamionech. Česko takový plán ostře odmítá

Petr Koděra Petr Koděra
17. 12. 2015 15:30
Francie, Belgie nebo Německo chtějí prosadit změnu směrnice, která by zakazovala řidičům nákladních aut trávit hodiny odpočinku v moderně vybavených kabinách. Povinně by museli přespávat v soukromí nebo v hotelích a dokazovat to policii například účtenkami. Podle ministra dopravy Dana Ťoka se ale Česko staví spolu s dalšími státy na odpor. "Je to o vztahu speditérské firmy a řidiče, kde tráví povinný odpočinek a co mu firma zaplatí," tvrdí Ťok. Na lednové schůzce chce společný postup probrat se zeměmi visegrádské čtyřky - tedy se Slováky, Poláky a Maďary.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha - Česko razantně odmítá návrh na změnu evropské směrnice, kterou prosazují západní země v čele s Francií, Belgií a Německem a která by nařizovala řidičům kamionů trávit povinné hodiny odpočinku mimo kabinu jejich vozu. Místo toho by měli spát především v hotelích nebo penzionech. Při policejní kontrole by to pak měli doložit účtenkou z ubytovacího zařízení.

"Určitě se ostře stavíme proti takové změně, která zásadně omezuje volný pohyb zboží i pracovních sil v rámci Evropské unie," řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Velké země prezentují opatření jako součást boje proti takzvanému sociálnímu dumpingu. Jako první s tím přišli Belgičané už v loňském roce. Podle českých dopravců jde fakticky o snahu omezit nebo rovnou vytlačit z trhu levnější konkurenční firmy ze střední a východní Evropy, které jezdí za nižší náklady mimo jiné i díky úspoře za ubytování.

"Sociální dumping je jen takové oblíbené zaklínadlo pro ochranu domácího trhu," říká Martin Felix ze sdružení automobilových dopravců.

Felix také připomněl, že světoví výrobci kamionů myslí zejména na pohodlí řidičů nejen při jízdě, ale i při relaxování během povinných přestávek v jízdě. "Vybavení dnešních nákladních vozidel je velmi komfortní právě proto, aby se v nich dalo velmi dobře odpočívat," podotkl Felix.

Vztah řidiče a firmy

Podle ministra Ťoka je na řidiči a jeho zaměstnavateli, jak vyřeší běžnou týdenní dobu odpočinku, která nemá být nižší než 45 hodin. "Je to o vztahu speditérské firmy a řidiče, kde tráví povinný odpočinek a co mu firma zaplatí," tvrdí Ťok.

Podobný názor mají i další státy a český ministr chce na lednové schůzce probrat společný postup především se zeměmi visegrádské čtyřky - tedy se Slováky, Poláky a Maďary.

České přepravní firmy jsou oproti západoevropským levnější i díky tomu, že své řidiče nepřeplácejí. I proto u nás profese řidiče patří k těm nejméně atraktivním. Online deník Aktuálně.cz opakovaně popsal, že v Česku schází až šest tisíc šoférů. Nejen pro nákladní auta, ale i pro autobusy.

 

Právě se děje

Další zprávy