Další Studénce by zabránily nadjezdy. Jsou ale příliš drahé

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková, Eliška Nová
23. 7. 2015 19:30
Jen na železničním koridoru Praha - Ostrava je 88 podobných přejezdů jako ten, na kterém se ve středu odehrála tragická srážka pendolina s kamionem. Na přestavbu nejsou peníze.
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - V září se v Poděbradech otevře nadjezd nad železniční tratí. Na stavbu, která umožní bezpečný a plynulý průjezd z jednoho konce města na druhý stovkám aut i chodců, čekají obyvatelé přes deset let. Podobný nadjezd by podle místních pomohl i ve Studénce, kde ve středu při srážce nákladního kamionu a pendolina na přejezdu zemřeli tři cestující z vlaku.

Při rychlosti, s jakou se v Česku podobné stavby staví, se ale jen tak v severomoravském městě nedočkají. Jen na trati Praha - Ostrava, kde Studénka leží, je podobných přejezdů 88 a na jejich přestavbu nejsou peníze. Pro představu: nadjezd v Poděbradech stál 114 milionů korun. Z velké části ho platila Evropská unie, město ani kraj by si ho nemohly dovolit. Výstražné zařízení a závory na přejezdech přitom vyjdou jen na dva až tři miliony korun.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) teď chce tlačit na Správu železniční dopravní cesty, ať vytipuje nebezpečné přejezdy a začne se na nich s výstavbou mimoúrovňových křižovatek.

Podobná stavba přitom může klidně trvat až osm a více let. Když už se seženou peníze, přijde klasické úřední kolečko s vyřizováním razítek a výkupem pozemků. "V minulosti, hlavně v 90. letech, se stala zásadní chyba, že při rekonstrukci koridorů se tam přejezdy ponechaly. Podle mě se to mělo řešit už v té době,“ říká Ťok.

Ministr slibuje, že alespoň na nových koridorech už bude standardem, že se nebude se silnicí potkávat trať, po které jezdí vlaky až 160 kilometrů v hodině. Například na plánovaném koridoru Brno - Přerov už žádné přejezdy nebudou.

Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) se už roky snaží nevyhovující přejezdy rušit. Za posledních pět let jich však v Česku ubylo jen kolem tří set a navíc málokdy na frekventovaných tratích.

"Ruší se především ty na méně využívaných lokálních tratích. Prioritou by ale mělo být jejich rušení na rychlostních koridorech,“ říká Dalibor Dostál z neziskové organizace Česká krajina.

Snahy železničářů navíc naráží u měst a obcí, keré si "své“ přejezdy brání. Kdyby totiž byly zrušeny, pro jejich občany by to znamenalo zajížďky.

Dvě miliardy z EU

Například v Německu za srovnatelnou dobu zvládli zrušit tisícovku rizikových přejezdů. Většinou je nahrazují tunely nebo mosty. Deutsche Bahn do lepšího zabezpečení investuje 170 milionů eur ročně, další stovky milionů posílají obce a spolkové země. Víc peněz by díky Evropské unii mělo přitéct i do Česka. Půjdou však primárně na modernizace přejezdů, ne na stavbu nadjezdů.

"V následujících dvou letech půjde o téměř dvě miliardy korun, které k nám putují z Evropské unie. Za tyto prostředky se kompletně zmodernizuje zhruba 400 přejezdů po celém území republiky,“ uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Polovina všech českých přejezdů, tedy více než čtyři tisíce, je totiž vybavena jen výstražným křížem a lepší zabezpečení nemá.

Ťok teď zvažuje, že by na přejezdech mohla přibýt čidla, která by na auta mezi závorami upozornila. Minimálně na nejrizikovějších místech by mohla pomoci alespoň dočasně, než se vyřídí papírování kolem stavění nadjezdů.

"Chci projednat se SŽDC, jak přejezdy lépe zabezpečit. Například čidlo by mohlo takový kamion zachytit a zastavit dopravu,“ dodává Ťok. Už teď čidla na některých přejezdech jsou. Dopravu ale zastaví až ve chvíli, kdy auto prorazí závory. To řidič kamionu ve Studénce neudělal.

 

Právě se děje

před 15 minutami

Sanitka srazila v Praze na přechodu chodkyni, žena je vážně zraněná

Vážná zranění utrpěla ve středu večer chodkyně, kterou na pražských Vinohradech srazila převozová sanitka, řekla mluvčí pražské zdravotnické záchranné služby Jana Poštová. Policisté zjišťují okolnosti nehody a žádají případné svědky, aby se jim přihlásili, uvedla mluvčí pražské policie Violeta Siřišťová.

Auto osmadvacetiletou chodkyni srazilo na křižovatce Anglické a Londýnské ulice kolem 19:40, řekla policejní mluvčí. Neupřesnila, zda se nehoda odehrála na přechodu.

Záchranáři sraženou ženu odvezli do nemocnice. "Utrpěla mnohočetná poranění," uvedla Poštová. Zdůraznila, že se nejednalo o vozidlo pražských záchranářů.

Zdroj: ČTK
před 41 minutami

Při útoku u amerického Pentagonu zemřel policista i útočník, motiv je nejasný

Na autobusové zastávce uvnitř komplexu amerického ministerstva obrany v úterý zaútočil muž na člena ochranky Pentagonu a zabil ho. Sedmadvacetiletý pachatel pak následně zemřel při přestřelce. Podrobnosti incidentu, který si vynutil dočasné uzavření celého sídla amerického ministerstva obrany, zatím nejsou jasné, federální vyšetřovatelé nicméně sestavují profil útočníka a snaží se přijít na motiv jeho činu, napsala agentura AP.

Pachatelem byl podle několika vyšetřovatelů zřejmě Austin William Lanz. Podle nejmenovaných zdrojů AP se rozběhl na člena ochranky Pentagonu George Gonzaleze a pobodal ho do krku. Další policisté na místě útočníka následně zastřelili.

K útoku došlo na zastávce v bezprostřední blízkosti budovy Pentagonu, která je přestupní stanicí mezi metrem a řadou autobusových linek, a jíž denně prochází tisíce zaměstnanců ministerstva.

Mluvčí ministerstva obrany na úterní tiskové konferenci nechtěl médiím sdělit ani základní okolnosti útoku, jen zmínil, že byl napaden policista a že došlo k přestřelce. Nevyloučil také teroristický ani jiný motiv s tím, že nechce zasahovat do probíhajícího vyšetřování. Bližší informace neposkytl ani Federální úřad pro vyšetřování (FBI).

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 41 minutami

U Kralup nad Vltavou vykolejil nákladní vlak, koridor bude stát až do čtvrtečního rána

U Kralup nad Vltavou vykolejil ve středu brzy ráno nákladní vlak. Mimo trať skončily tři vozy. Při nehodě se nikdo nezranil, škoda na vlaku dosáhla tří milionů korun, na trati je škoda za jeden milion korun, uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Provoz na trati je zastavený. Omezení se dotkne desítek spojů včetně mezinárodních, uvedly na svém webu České dráhy (ČD). V úseku je náhradní autobusová doprava.

Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy potrvá omezení zřejmě do čtvrtečních brzkých ranních hodin, nyní na místě pokračuje odklízení vykolejených vozů, řekl Gavenda po 20:00.

Nehoda se stala krátce před 05:00 v úseku mezi Kralupy - Libčice nad Vltavou. Podle ČD vykolejil vlak jiného dopravce. "Vykolejil v prostoru výhybky," řekl Drápal. Drážní inspekce na místě zjišťovala příčiny a okolnosti nehody, vyšetřování pokračovalo celé odpoledne. Po jeho skončení na místě začalo odklízení vagonů.

"Je předpoklad, že ještě v noci, odhadem kolem půlnoci, začne oprava trati," popsal Gavenda. Mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová už dnes ráno uvedla, že není poškozené trakční vedení. Podle předběžných informací Českých drah by provoz po jedné koleji mohl být obnoven kolem 4:00.

V úseku Praha-Holešovice - Kralupy nad Vltavou funguje náhradní autobusová doprava, ovšem v omezeném počtu autobusů. Cestující mohou také využít linku Pražské integrované dopravy číslo 370.

Zdroj: ČTK
před 50 minutami

OSN má obavy o desetitisíce Afghánců, v Laškargáhu by je mohly uvěznit boje s Tálibánem

OSN má velké obavy o bezpečnost desetitisíců obyvatel afghánského Laškargáhu, které by v tomto městě mohly uvěznit boje mezi vládními vojsky a islamistickým hnutím Tálibán. V New Yorku to dnes podle agentury Reuters uvedl mluvčí generálního tajemníka OSN Stéphane Dujarric.

Tálibán svou ofenzivu proti afghánské vládě zesiluje od dubna, kdy USA oznámily, že do září stáhnou z Afghánistánu své vojáky, čímž ukončí svou dvacetiletou vojenskou přítomnost v zemi.

"Od začátku roku konflikt v Afghánistánu přinutil skoro 360.000 lidí opustit domovy. Od roku 2012 bylo vysídleno zhruba pět milionů lidí," řekl Dujarric novinářům.

Boje jsou velmi intenzivní zejména v okolí města Herát, nedaleko západní hranice s Íránem, a v Kandaháru a právě v Laškargáhu na jihu země.

"Máme velké obavy o bezpečnost a ochranu lidí v Laškargáhu na jihu země, kde by boje mohly uvěznit desetitisíce lidí," řekl Dujarric. Doplnil přitom, že z provincií Hílmand a Kandahár byl hlášen nárůst počtu civilních obětí a destrukce civilních budov i kritické infrastruktury, včetně nemocnicí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy