"Zastupitelstvo zohlednilo zkušenosti Ústeckého i jiných krajů s přezkumnou činností ÚOHS v oblasti veřejných zakázek, která nezřídka vykazuje znaky svévole," uvedl Komínek (KSČM).
Mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda uvedl, že výzva Ústeckého kraje je zcela nepodložená. "Zadavatelé si neuvědomují, že smyslem zákona o zadávání veřejných zakázek je zajistit co nejširší soutěž o veřejnou zakázku. Pokud nastavením zadávacích podmínek omezují okruh dodavatelů, kteří se mohou zakázky zúčastnit, pak je zcela namístě, že úřad svým rozhodnutím uloží zadavateli nápravné opatření nebo pokutu," řekl mluvčí.
Ústecký kraj naposledy pořídil několik desítek autobusů a další chtěl koupit. Antimonopolní úřad ale nákup zastavil a kraj si je musel pronajmout.
U úřadu ale v současnosti běží i další řízení, které se Ústeckého kraje týká. "Lze se domnívat, že výzva Ústeckého kraje má sloužit pouze jako nátlak na předsedu ÚOHS, který bude v nejbližší době rozhodovat o rozkladu proti pokutě ve výši 18 milionů korun uložené Dopravní společnosti Ústeckého kraje. Zadavatel v tomto případě uzavřel neoprávněně rámcové dohody a navazující kupní smlouvy na nákup autobusů v jednacím řízení bez uveřejnění a zcela tak vyloučil soutěž o zakázku," dodal mluvčí ÚOHS.
Úřad podle Komínka postupuje netransparentně, bez kritického posouzení přebírá tvrzení různých stěžovatelů a diktuje zadavateli, jaké plnění by měl poptávat. "V důsledku toho jsou zadavatelé často nuceni poptávané plnění přizpůsobovat nikoliv svým potřebám, ale požadavkům dodavatelů, což popírá smysl veřejného zadávání, vede k plýtvání s veřejnými prostředky a zpravidla k neúměrným průtahům," uvedl Komínek.
Chceme systémovou reformu
Zastupitelstvo Ústeckého kraje požaduje, aby vláda připravila návrh zákona, jehož předmětem bude systémová reforma rozhodovacích mechanismů v rámci ÚOHS. Zároveň zastupitelstvo vyzvalo Asociaci krajů, aby se na přípravě takové reformy podílela.
Reakci Rafaje zjišťujeme. Předsedu ÚOHS na návrh vlády jmenuje a odvolává prezident republiky.